– Jag försöker lära barnen hur otroligt viktiga de är för varandra. Allt vi är med om i barndomsåren tar vi med oss in i vuxenvärlden. Det formar vilka vi blir, säger Mary Juusela.
Mary besöker fyra olika skolor i Köpings kommun under läsåret. Hon pratar om ämnen som tolerans och främlingsfientlighet. Hon har själv en bakgrund där hon som barn blev utsatt för utanförskap på grund av sin hudfärg. Som adopterad kom hon till Sverige och ett samhälle där hon var en av få med mörk hudfärg. Hon berättar om hur en klasskompis inte ville ta henne i hand – för att hon var mörk.
Sätter igång snöbollseffekter
Hon menar att integrationen måste ske på gräsrotsnivå, attityder och förhållningssätt bildas vid köksbordet. Därför är det viktigt att barnen lär sig varför det är viktigt att vara schysst. Hon menar att det är mycket jargonger i skolan, elaka kommentarer, ofta från folk som säger sig vara ens vänner. Och elaka kommentarer kan göra mer än att bara såra någon för stunden.
– Här handlar det om att inse att det här ska den personen gå hem med. Det sätter igång snöbollseffekter som påverkar hur vi gör mot varandra och vad det blir av oss, säger Mary Juusela.
”Haft barn som har gråtit”
Det är Köpings kommun som under läsåret satsar på att både barn, föräldrar och pedagoger ska få lära sig mer om utanförskap och främlingsfientlighet. Kuratorn Carina Sjögren jobbar på Nyckelbergsskolan och hon säger att barnen där har tagit emot Marys budskap bra.
– Vi har haft barn som har gråtit. De känner igen sig i Marys egen story och tycker synd om Mary för det hon har varit med om. Att man får höra saker även när man är vuxen för att man har en annan hudfärg. Och vi är en skola som har många barn ifrån andra kulturer så det finns många som känner igen sig, säger Carina Sjögren.