– Det kommer att vara störningar under hela hösten troligtvis, men vi jobbar för att minimera det så mycket det går. Det är en utmaning, säger Karl Åkerlind, projektledare för underhåll på Trafikverket.
Trafikverket ska gräva i vägbanan, på sina håll över fyra meter ner under asfalten, för att komma åt och laga de gamla ledningarna från 1960-talet. Efter det ska Mälarenergi behandla ledningarna.
E18 i dåligt skick
Gamla brunnar ska också bytas ut för att förhoppningsvis få bukt med de återkommande översvämningarna på E18, som dessutom visat sig vara i sämre skick av man tidigare trott.
Under våren har Trafikverket haft en extra beredskap kring E18, särskilt i samband med tjällossningen, då det funnits en oro för sättningar.
– Vi hade vissa farhågor om att det kunde finnas en risk att vägen skulle kollapsa på sina ställen, säger Karl Åkerlind.
Jobba dag och natt
För att minimera påverkan på trafiken kommer arbetet att vara igång både dag och natt. Målet är att alltid kunna hålla två körfält öppna och undvika totalstopp.
– Det kommer att bli störningar, absolut och det ger ju ringar på vattnet även till andra delar av staden. Tipset är ju att den som kan tar cykeln eller bussen under juli, augusti säger Karl Åkerlind.