– När det blir många barn som i till exempel storarbetslag, så får barnen väldigt många relationer att förhålla sig till. Och det blir en stressfaktor, säger Sonja Sheridan, professor i pedagogik vid Göteborgs Universitet.
Barngrupperna bör minskas
Nyligen kom Skolverket med nya riktlinjer för hur stora barngrupperna på förskolan bör vara. Från ett riktvärde på 16,9 barn per grupp har man nu minskat det till sex till tolv barn på småbarnsavdelningarna och nio till 15 barn för 4-5-åringarna. I Västerås har man i dag ett snitt på 15,8 barn per grupp men man jobbar aktivt med att dela in barnen i mindre grupper under dagen.
– Vi jobbar inte med det gamla begreppet ”en avdelning – så här många barn”. Vi delar upp barnen under dagen. Det är väldigt sällan man är 15-20 barn hela tiden i en grupp, säger Yvonne Carehag, Verksamhetschef på Förskoleverksamheten i Västerås.
Väljer bort svårare ämnen
Forskningen har visat att förskolelärare gärna väljer bort svårare ämnen som matematik och naturvetenskap när barngrupperna blir för stora. Det känner inte Sara Wikström som är förskollärare i Fagersta igen. Hon menar att det främst är det administrativa som blir lidande, även om personalen såklart påverkas av att barngrupperna är stora.
– Det märks på att det blir mycket kläder att ta reda på, det blir trångt i torkskåp, det blir trångt vid matborden, säger Sara Wikström, förskolelärare.
Blir det stressigt?
– Det kan det vara. Men det ska tilläggas att vi inte har 20 barn från 07-17 varje dag. Ofta är det någon som är ledig eller någon som börjar på eftermiddagen. Det är sällan alla är här samtidigt, säger Sara Wikström.
Många faktorer spelar roll
Från forskningen så konstaterar man att trots att det finns riktvärden att förhålla sig till, så är det ute på förskolorna som personal och ansvariga måste bestämma hur man ska dela in barnen i grupper under dagen.
– Vissa perioder och terminer kan det vara fler barn i grupperna, andra perioder behöver det vara färre barn. Här är det viktigt att lyssna på professionen. De vet ju hur barnen fungerar tillsammans. Ibland fungerar det väldigt bra och då kan det ju vara fler barn, säger Sonja Sheridan, professor i pedagogik vid Göteborgs Universitet.