Trots det här bakslaget tror kommunalrådet Anders Teljebäck ändå på en framtid för Västerås flygplats. Foto: SVT

Teljebäck kritiserar flygplatsens styrelse

Uppdaterad
Publicerad

Nu stoppar kommunalrådet Anders Teljebäck Helsingforslinjen efter tre veckor. Kommunens egna siffror visar att linjen inte alls kommer bli den plus-minus-nollaffär som flygplatsens styrelse lovade i somras.

Anders Teljebäck har gett flygplatsens nya vd, Tezz Tordsdotter Åkerman, i uppdrag att föreslå till flygplatsens styrelse att Helsingforslinjen ska läggas ner. Anledningen är att linjen helt enkelt inte bär sig ekonomiskt.

– Jag är både ordförande i kommunstyrelsen och Stadshus AB och vi har ju tillsynsplikten för våra kommunala bolag. Vi har nu tagit fram siffror och kassaflödesanalyser, vilket inte hade gjorts tidigare innan man beslutade om den här linjen, säger Anders Teljebäck.

Nya flyglinjen från Västerås till Helsingfors

Varför har de här siffrorna inte tagits fram innan?

– Det kan man fråga sig. Jag tycker att styrelsen bär ett stort ansvar över att man fattat det här beslutet om en ny linje utan att ha tillräckligt med underlag för beslutet.

Men när nyheten om den nya linjen kom, varför reagerade inte du då?

– Jag kan väl säga såhär att jag gärna hade velat ha en mer fördjupad dialog med styrelsen innan man fattade det här beslutet.

Hur ska ni förbättra en sådan dialog?

– Jag tror att vi redan har förbättrat rutinerna. Vi har en helt annan dialog med flygplatsens ledning än vi har haft tidigare. Jag ser fram emot ett väldigt bra samarbete med den nya vd:n för att klara den handlingsplan som kommunstyrelsen faktiskt beslutat om, att 2019 ska underskottet vara 19 miljoner och 2021 15 miljoner.

Men varför drog du inte i nödbromsen när beslutet om linjen togs?

– Vi ville ha på fötterna innan vi drog i nödbromsen och det gör vi nu, det här går inte.

Vad har du för förtroende för styrelsen?

Jag är väldigt kritisk till det sätt som styrelsen har hanterat den här frågan på och att man fattar ett beslut under sommaren utan att ha ett fördjupat samråd och dessutom att man har gjort det med så dåliga underlag.

Kan styrelsen sitta kvar?

– Den frågan äger de helt och hållet själva. De får fundera lite själva över sin situation, men jag är väldigt kritisk mot styrelsen, säger Anders Teljebäck.

Förhandlingar väntar

Nu ska flygplatsstyrelsen sätta sig ner med Nextjet, flygbolaget som vann upphandlingen om att trafikera linjen, för att diskutera uppbrottet. Vad det här kommer att kosta kommunen kan inte Anders Teljebäck svara på idag.

– Det får förhandlingarna visa. Men det hade blivit betydligt dyrare om vi inte hade stoppat nu, säger han.

Tror ändå på flygplatsen

Flygplatsen har gått back under flera år och underskottet beräknades sluta på 32 miljoner för 2016. Nu med Helsingforsfiaskot kommer underskottet troligen bli större. Förutom ett ökat underskott är Anders Teljebäck rädd för att det här skadar flygplatsens trovärdighet bland västeråsare och näringslivet.

– Men vi måste ta nya tag, vi har en ny vd på plats som tagit sig an det här med liv och lust. Det här är en näringspolitisk satsning som Västerås stad gör, men det måste vara rimliga kostnader, säger han och avslöjar att den ny vd:n just nu jobbar på att få fram nya flyglinjer. 

Men är det inte dags att lägga ner flygplatsen helt och hållet?

– Jag tycker att det finns förutsättningar för en flygplats, det gäller bara att vi måste fortsätta jobba på att vara konkurrenskraftiga, säger Anders Teljebäck, kommunalråd.

SVT Nyheter Västmanland har sökt flygplatsens styrelseordförande Lena Söderberg utan resultat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nya flyglinjen från Västerås till Helsingfors

Mer i ämnet