I juni var 49,7 procent av alla miljarder mejl skräppost, alltså oönskade reklamutskick. Trenden tycks hålla i sig i denna månad. Den 14:e juli låg andelen på 46,4 procent av totalt 25 miljarder mejl, enligt en rapport från säkerhetsföretaget Symantec som Veckans Affärer refererar.
Att spammen minskar beror på polisiära insatser.
-Mycket på internet handlar om vem man irriterar. Under det senaste året har FBI, Interpol och andra gjort tillslag och stängt ned många av nätverken, säger säkerhetsexperten Per Hellqvist, knuten till Knowit Secure.
Skräpposten i sig är inte en säkerhetsrisk – så länge man inte klickar på fel saker. Men spammen stjäl resurser, konstaterar han:
-Spam är mest en irritationsfaktor. Och fenomenet innebär en stor kostnad för företagen som måste sätta upp och underhålla spamfilter.
Filtren behövs även framledes men om utvecklingen håller i sig bör rimligen samhällets kostnader sjunka i form av mindre arbetstid som måste ägnas åt att plocka bort spam som passerat filtren, enligt Per Hellqvist.