Försäkringsbolag inför teckenspråksservice

Uppdaterad
Publicerad

Nu väljer ett av de stora försäkringsbolagen i Sverige att utöka sin kundservice för döva och hörselskadade med direktkommunikation på teckenspråk med sina kunder.

Idag finns den informationen oftast via filmer hos de flesta myndigheter och hos en del företag.

Satsningen på teckenspråkig direktkommunikation hos försäkringsbolaget Folksam blir ett av 19 språk i företagets kundservice och anledningen är att alla teckenspråkiga kunder ska kunna få den hjälpen de behöver i försäkrings- och pensionsärenden.

Enligt företaget så kommer den som behöver tjänsten kunna fylla i ett formulär. Efter det sker kontakten på teckenspråk via ett videosystem.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Teckenspråksvärlden

Mer i ämnet