När Storstockholm växer med ett helt Göteborg de närmaste 20 åren är det spårvagnen som får äran att transportera alla nya stockholmare.
-Vi ska vara väldigt glada för det tunnelbanenät vi har i Stockholms innerstad. Men i framtiden tror jag nog vi får tänka annorlunda, för tunnelbanebyggen blir fruktansvärt dyra, säger moderata finansborgarrådet Sten Nordin.
Så tunnelbanan ser ut att vara färdigbyggd inom överskådlig framtid?
-Jag tror det, av rent realistiska skäl.
SL:s ordförande, moderata landstingsrådet Christer G Wennerholm, håller med.
-Vi får mer spårväg för pengarna med spårvagn än med tunnelbana. Och det är ju inte så konstigt, för vi behöver inte spränga tunnlar, utan vi går ovanpå ytan, och ibland delar spårvagnen och bilarna på trafikutrymmet.
Tror inte på förlängning
Förlängningen av den gröna linjen från Odenplan till nya Karolinska
lades nyligen på is. Den kostar helt enkelt mer än den smakar.
Istället undersöker SL om tvärspårvägen som nu ska dras till nya Nationalarenan i Solna kanske kan dras vidare ner till Karolinska, och senare kanske ända till Odenplan.
Christer G Wennerholm tror inte heller att den planerade förlängningen av blå linje från Kungsträdgården till Nacka blir av.
-Den kommer att ha ett för högt pris i förhållande till hur många som kommer att åka med den. Man skulle då behöva bygga mer bostäder och mer arbetsplatser i Nacka och Värmdö än vad de kommunerna har tänkt sig att göra, säger han.
Helt annan syn på framtiden
Men entusiasterna i stadsbyggnadsnätverket Yimby, ”Yes in my backyard”, har en annan syn på framtiden än de som håller i pengarna.
På fritiden ägnar sig flera i nätverket åt att rita nya tunnelbanegrenar som ska tjäna ett kraftigt växande Storstockholm.
-Spårvagnen kan inte ersätta tunnelbanan, eftersom den har för lite kapacitet. Däremot ser vi att båda behövs, säger Gustav Svärd i Yimby.