– Det är en stark offensiv budget som handlar om att staden växer, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).
Han presenterar en skattesänkning med 15 öre per hundralapp.
Demensteam och härbärgen
Inom social omsorg vill man prioritera äldreomsorg.
– Varje stadsdel ska ha ett eget demensteam, säger Sten Nordin.
Tidigare har vi rapporterat att Alliansen vill satsa tre miljoner för att stödja anhöriga till de som drabbas av demenssjukdom.
Två nya härbärgen och bredband som ekonomiskt stöd till barnfamiljer är andra satsningar inom omsorgen.
– 50 miljoner ska satsas för att skapa ett tillgängligt Stockholm, säger biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson (KD).
Matte viktigast i skolan
Förskolepengen höjs, fokus ska ligga på språkutveckling och matte.
– Svenskar är dåliga på matte och natur, att bli bättre på det är nyckel till framgång, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).
Hon fortsätter med att berätta om satsningar på sommarskola och läxhjälp.
– Vårt största problem i stadens skolor är att för få är behöriga, säger hon.
Sommarjobb och kollo till unga
Och 22 miljoner till barn och unga, bland annat för socialnämndens arbete. Dessutom finns ett förslag på 58 miljoner kronor för att ordna fler sommarjobb för unga i Stockholm med i budgetförslaget.
Men Stockholms unga behöver inte bara jobb. Tre miljoner vill man satsa på att lära barnen mer om barnkonventionen och fyra för att fler ska kunna åka på kollo.
Alliansen vill att fler ska använda kultur. Bland annat vill man satsa 40 miljoner kronor på bibliotek i ytterstaden. För turisternas skull kommer Stadsmuseet och Medeltidsmuseet att hålla öppet alla dagar under sommaren.
”Alla kan inte ta bilen”
– Det är en generös budget för stadsmiljön, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).
En centralt belägen gata för mat och kultur ska finnas under sommaren.
Fler tillstånd till bilar och vagnar som serverar mat ska ges och en bro ska byggas till Årsta holmar.
2018 ska Stockholm ha 50 procents matavfallsinsamling, och arbetet med det börjar nästa år.
– Vi blir allt fler, det går inte att alla tar bilen, fortsätter han.
Därför ska Stockholm marknadsföra sig som cykelstad och införa cykelgator.