Den senaste månaden har ambulanser i Stockholm vid flera tillfällen haft svårt att ta sig fram i snön. Enbart Falck ambulanser rapporterar om ett trettiotal tillfällen den senaste månaden som avsaknaden av fyrhjusdrift och det svåra väglaget gjort att de inte kommit fram till patienter.
-Det är en trygghet, en arbetsmiljöfråga och en patientsäkerhetsfråga att ambulanserna kommer fram. Kan man inte garantera det så borde det vara en självklarhet att bilarna är fyrhjulsdrivna, säger Ingalill Sundström från Vårdförbundet i Stockholm.
”För tunga för fyrhjulsdrift” menar landstinget
Enligt Landstinget har fyrhjulsdrift inte funnits med som krav i upphandlingen av nya ambulanser på grund av ambulanserna är för tungt utrustade för att klara av det.
-Vi är positiva till fyrhjulsdrift men trafiksäkerheten ställer viktkrav på ambulanserna vilket sätter begränsningar för fyrhjulsdrift, säger Gustav Ohlén enhetschef för ambulans och medicinskservice på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen vid Stockholms landsting.
Lång väntetid för ambulansen på flera håll i stan
Enligt Vårdförbundet är frågan om fyrhjulsdrift inte ny. Och en undersökning från Sveriges kommuner och landsting visar att sex av Stockholms kommuner hör till den sämsta fjärdedelen i landet vad gäller ambulansernas responstid. Flera av dem ligger i ytterstaden där väglaget ofta är svårt.
-Jag tror att det finns många i befolkningen som tycker att det är viktigt att den här verksamheten fungerar och förväntar sig att ambulansen ska kunna köra fram utan problem, menar Ingalill Sundström på Vårdförbundet.
– Vi tar in extra resurser när det behövs. Patienterna kan känna sig trygga med att ambulanssjukvården fungerar bra i Stockholm, säger Gustav Ohlén vid Stockholms landsting.