Planerna om en utbyggnad presenteras av de fyra partiledarna i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Partiledarna anser att en gemensam tunnel för vägförbindelsen ”Österleden” och tunnelbanans nya sträckning skulle ge stora samordningsvinster, men påpekar också att man måste ta hansyn till konsekvenserna för naturmiljön eftersom tunnelbanan skulle dras genom Nationalstadsparken.
Inom kort ska regeringen utse personer som ska förhandla med ansvariga i Stockholms län.
Nya bostäder krav
Tunneln är en del av en satsning på infrastrukturåtgärder de närmaste åren. I dag satsas omkring 40 miljarder på underhåll, drift och nyinvesteringar i infrastruktur. 2016 vill regeringen höja satsningen till 52 miljarder och 2020 till 57 miljarder.
Vägförbindelsen Österleden ska ge en mer direkt förbindelse mellan Nacka och de norra förorterna.
Regeringen räknar också med att en utbyggnad av den blå linjen ska bana väg för ett stort antal nya bostäder. Utgångspunkten är att 40.000 nya bostäder ska byggas som en följd av tunnelbaneutbyggnaden. Att bygga nya bostäder ska vara ett krav på de kommuner som blir involverade i projektet.
Kritik från Centerpartiet
– Regeringen kunde gärna ha kommit med signalen att de är beredda att satsa ett antal miljarder kronor, men de borde låtit oss bestämma hur pengarna ska användas, säger Gustav Andersson (C), miljölandstingsråd i Stockholms läns landsting.
Han anser att det alternativ som regeringen nu pekar ut är sämre än de övriga som nu utreds, eftersom det inte skulle knyta ihop en ny tunnelbana med de östra delarna av Södermalm och Hammarby Sjöstad.
– Vi har en process i gång här i regionen, där vi tittar på vilken lösning som skulle vara bäst för en tunnelbaneutbyggnad till Nacka. Då känns det väldigt trist att regeringen kommer in och pekar med hela handen, samtidigt som man tycks vägledas av att det viktigaste är att bygga en ny motorväg. Det här är inte ett logiskt förslag för Stockholm, säger Gustav Andersson.
”Äntligen”
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M) och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) välkomnar dock utspelet.
”Äntligen en satsning på Österleden, det innebär en avlastning på trafiken i Stockholm stad och möjliggör samtidigt för fler jobb och bostäder i hela regionen”, säger finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M) i ett pressmeddelande.