• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: SVT

Krav på halkkörning för buss- och lastbilsförare

Uppdaterad
Publicerad

Riskutbildning med halkkörning på halkbana är obligatoriskt när du skall ta körkort för bil men i dag är det inte det när man skall ta körkort för buss och lastbil. Nu höjs röster för att öka säkerheten på våra vägar.

– Det är obligatoriskt när man tar körkort för personbil och obligatoriskt med riskutbildning när man tar mc-kort men inte för yrkesförare på buss och lastbil. Det är mycket märkligt, säger Hans Moberg, vd på trafiksäkerhetsföreningen NTF Dalarna. 

Men samtidigt finns körskolor som själva har lagt in halkkörning i utbildningen trots att det inte är obligatoriskt.

Dalarna – Halkkörning för yrkestrafik

Trodde det ingick

Dalatrafiks vd kände inte till att det inte var obligatoriskt med halkkörning under riskutbildningen.

– Det visste vi inte om, men det bör ju ingå. Det är en ganska stor skillnad på att hantera en personbil och ett tungt fordon, säger Conny Strand som är vd på Dalatrafik.

Snurrade med buss

Ahmad Hassan är elev på en av de körskolor som själva valt att införa halkkörning.

– Jag snurrade med bussen och det fanns inget att göra, bara följa med, säger Ahmad Hassan efter att han kört på halkbanan. 

Från Trafikskolornas Riksförbund vill man att utbildningen skall vara utformad så att man praktiskt får känna på hur fordonet reagerar vid halt väglag.

– Vi vill ha en utbildning som får föraren att inse begränsningen och inte hamna i den situationen där lastbilen eller bussen börjar sladda, säger Michael Axelsson som är vice ordförande på Sveriges Trafikskolors Riksförbund.  

Enligt honom går det inte att lära sig halkkörning genom fakta utan det måste upplevas genom praktisk övning.

Ändrade krav

NTF har nyligen tagit ett beslut om att driva frågan för att få igenom en förändring av körkortskraven så snart som möjligt. 

– Norge, Danmark och Finland har det men inte vi i Sverige och vi har ju också vinterväglag säger, Hans Moberg vd NTF Dalarna.

Här kan du läsa vad infrastrukturminister Anna Johansson (S) och riksdagsledamoten Roza Güclü Hedin (S) anser om frågan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dalarna – Halkkörning för yrkestrafik

Mer i ämnet