Region Gävleborg har tidigare berättat att försvinnande av narkotiska preparat har skett från flera enheter på Gävle sjukhus från början av april till mitten av juni.
Inget av försvinnanden har gått att förklara med bristande rutiner eller felräkningar. Samtliga försvinnanden polisanmäldes och enheterna införde extra kontroller och skärpte rutinerna. Till följd av dessa händelser har Region Gävleborg sett över möjligheterna att genomföra drogtester.
Det arbetet är nu klart och oannonserade drogtester kommer att genomföras på medarbetare på de aktuella enheterna. Syftet med drogtesterna är att kunna utesluta ett missbruk hos medarbetare för att trygga patientsäkerheten och värna om en drogfri arbetsmiljö. Arbetet fortsätter även med att se över hela kedjan för läkemedelshanteringen i syfte att kartlägga risker och eventuella brister i den.
– Vi har ett stort ansvar för att patienter som vi vårdar ska känna sig trygga hos oss. Vi har även ett arbetsgivaransvar att stödja och hjälpa med rehabilitering om det finns medarbetare hos oss som har beroendeproblematik, säger Helena Björkman, divisionschef, Division Operation.
Drogtesterna kommer att genomföras i enlighet med riktlinjer, förordningar och lagar, och den personliga integriteten och sekretessen ska säkras. Drogtesterna kommer därför att utföras av en extern och oberoende konsult. Beslutet om drogtester är förhandlat med Region Gävleborgs fackliga samverkansparter.