Det här är en av Sveriges första etanolhybrider, men också symbolen för vad projektet syftar till. I lokala, små automatiserade kokerier ska bränslet till etanolbilar kunna produceras med avfall som råvara. Bensinbolaget vill att etanolen på det här sättet ska slippa få kritik för att den görs på spannmål i en värld där många svälter.
Betydligt mindre utsläpp
Och det blir också mindre koldioxidutsläpp både vid tillverkningen och vid själva bilkörningen – bolaget uppger att bilen släpper ut 22 gram koldioxid per körd kilometer, nästan 100 g under dagens gräns för miljöbilar.
-Fördelen är att man kan ta till vara på något som finns här och nu. Och ska vi nå 2030-målen med en fossil-oberoende fordonsflotta så kan vi använda etanoltillverkningen som finns tillgänglig nu, säger Erica Samuelsson som är marknadsstrateg på ST1.
Utmärkt teknik finns redan
-Det finns teknik att bygga bilar och det finns teknik att göra finetanol som släpper ut avsevärt mindre co2 än det som vi kör på idag som är fossilt.
Bensinbolaget är villigt att betala för de nya produktionsanläggningarna och vill sätta i gång så snart som möjligt. Därför åker de nu runt i landet för att få kommunerna intresserade.
-Helt klart är det ett intressant alternativ att ta fram etanol ur inhemska produkter. Det här är helt klart något som vi får ta oss en fungerare kring och se hur det kan passa in i ett pussel av de drivmedel som vi behöver inför framtiden, säger Ola Bergeå som är energistrateg på Falu kommun.