Det ser ut som röken från fabriksskorstenar och det stämmer väl delvis. Vasaloppets snöfabrik har kört igång och i Oxberg står fyra snökanoner som automatiskt startar när luftfuktighet och temperatur är den rätta. Allt styrs via datorer från Mora och Sälen.
– Vi behöver inte vara på plats för att starta kanonerna och det innebär att anläggningen blir mycket effektiv. På en månad har vi tillverkat snö till hela sträckan om vi får cirka fem minusgrader, säger Mats Rylander från Vasaloppet.
Förutom de fyra snökanonerna i Oxberg kommer två att ställas upp på startplatsen i Sälen, allt för att slippa köpa konstsnö som man tvingats till på senare år.
Men även om Vasaloppet tar klimathotet på allvar så är snökanonerna också stora energislukare.
– Ja, det stämmer, men dagens snökanoner drar betydligt mindre el än föregångarna. Och vi har ansträngt oss för att få tag på de energisnålaste på marknaden, säger generalsekreteraren Rolf Hammar.
Och nu behövs det kyla. Dels för själva snötillverkningen men sedan för att transportera ut snön på det nio mil långa spåret. Utan tjäle i backen kan man inte köra ut snön på myrarna kring Mångsbodarna och Smågan.
Vasaloppet planerar att på sikt bygga fler snöfabriker på strategiska platser längs spåret. Och om det skulle bli en riktig vinter, med natursnö, så räknar man med att kunna sälja konstsnön till arrangörer längre söderut.
– Absolut, snö är det vita guldet, säger Mats Rylander.