Styrelsen i HBK har nu fritt fram att bolagisera delar av verksamheten. Det lutar åt en bolagisering av elitverksamheten och marknadssidan. Slutgiltigt beslut om vad bolagisering ska omfatta tas i höst.
– Syftet med en bolagisering är att få en minskad kostnadsmassa och därigenom en resultatförbättring, säger Tony Karlsson, ordförande i Halmstad BK.
För att stärka upp försäljningen på sponsringen beslutades på mötet också om ett avtal med det franska bolaget Lagadère, som har flera avtal med klubbar i Europa och även äger nationalarenan Friends i Solna.
Varför kommer detta med bolagisering och avtal med Lagadère på samma gång?
– Det är en slump. Kanske beror det på att vi just nu jobbar ganska hårt. Vi har utmaningen 2015 att vända eget negativt kapital till positivt. För det jobbar vi medspeciella åtgärder, till exempel uppsägningar och säkning av löner för samtliga medarbetare. När det gäller bolagiseringen och frågan om Lagadère är det mer långsiktigt. Men vi jobbar också aggresivt med medlemsutveckling och att locka mer publik, säger Tony Karlsson.
Så det är ingen panikåtgärd för att rädda årets underskott?
– Nej nej, det finns inga sådana kopplingar. Det är inte någon defensiv räddningskarraktär.
Fotbollsexperten Thomas Wernerson är inte förvånad om Halmstad BK bolagiseras.
– Det är många klubbar som räknat på det här. Vissa kommer fram till att det är det bästa, vissa inte. En viktig sak är att de kan lyfta momsen. Om du som ideell förening till exempel bygger en konstgräsplan för 1,5 miljoner kronor så är det den summan plus moms. Det blir en kostnad. Som bolag kan du lyfta momsen och kostnaden minskar, säger han.