– Nu kommer flera nationella prov och man har fem läxor varje vecka, så man kanske ska ta en paus, säger Mariam Zein, elev i årskurs 7.
– Det är inte bara skolan, utan nu när man har blivit äldre är det mycket annat. Man kan ha det jobbigt hemma, och då blir det bara för mycket när man kommer till skolan. Som sociala medier och att man känner att man måste prestera bra, säger Oliver Björk, elev i årskurs 7.
Krav på att vara perfekt
– Jag tror att det beror på att folk känner att de måste vara så perfekta som möjligt. Är man inte det så känner man att man inte passar in, säger Sandra Alanine, elev i årskurs 8.
Kraven att prestera bra finns där hela tiden. Oavsett om det gäller betyg eller att en bild ska få många tummar upp på sociala medier. Det är den värld som beskrivs av högstadieelever i Falkenberg. Och till slut hamnar någon på efterkälken, och får ett berg att bestiga för att ta sig tillbaka.
Hjälp till eleverna
På elevhälsan i Falkenberg är målet tydligt. Att få alla elever som hamnat snett i sin skolgång att hitta tillbaka på rätt spår.
– Skolan har ett jättestort ansvar att hjälpa eleverna att anpassa så mycket som möjligt, för att eleven ska kunna vara i skolan och må bra. Och att må bra är en grund för att kunna lära sig något nytt, säger Maria Nebel, chef på elevhälsan i Falkenberg.
Anpassad undervisning
Några av de elever som har en mycket hög frånvaro i Falkenberg, som vi har rapporterat om tidigare, får nu hjälp av skolan och elevhälsan att komma tillbaka på olika sätt. Vissa elever hämtas t.o.m. av skolans personal i hemmet.
Maria Nebel jämför anpassningarna för eleverna med arbetsträning för vuxna som har varit utbrända. I ett fall handlar det om en timmas skola om dagen, i ett annat fall om en skräddarsydd kurs. Men det handlar också om hur man lär ut.
– Man kan t.ex. anpassa undervisningen genom att ge eleverna kortare uppgifter. Istället för att man har en hel mattebok framför sig, så jobbar man med en uppgift i taget, så att man känner att man har lyckats med en sak och kan känna sig nöjd med det. Och sedan kan man ta tag i nästa uppgift, säger Maria Nebel.
Stor utmaning
Det finns ju elever i Falkenberg som har varit borta i över ett års tid. Hur svårt är det att motivera dem att komma igång igen?
– Det är en utmaning att få hundra procent av eleverna i Falkenberg att orka komma till skolan varje dag. Det är en jättestor utmaning, men det måste vara vårt mål, säger Maria Nebel.