Stina Andersson, enhetschef vid Migrationsverket i Halland, medger att den första anmälan hanterades felaktigt. Foto: SVT

Larmades om barnen redan i höstas

Uppdaterad
Publicerad

Migrationsverket lade ner anmälan om att barn for illa samma dag som den kom in. Kort därefter fyllde man på med ännu mer flyktingar på boendet.

SVT Nyheter Halland kan nu avslöja att Migrationsverket fick larm om att barn for illa på asylboendet Arena Hotell i Halmstad redan i höstas.

I mars i år blev det stora rubriker när läraren Björn Laid anmälde Arena Hotel i Halmstad till socialtjänsten. Anmälan vittnade om blod och glaskross på golven, att barnfamiljer kunde få oväntade besök på nätterna och att barnen var rädda.

#asylbarnen

Barn får inte sova

Men han var inte den förste att agera. Dokument som vi tagit del av visar att redan i september hörde en privatperson av sig till socialtjänsten och anmälde boendet för att det var stökigt om nätterna, att barnen inte fick sova och att flera av de boende var förtvivlade.

När vi visar Björn Laid den tidigare anmälan från i höstas blir han förvånad.

– Jag ser på datumen och efter det var det ingen rolig tid där. Det hände fruktansvärt mycket. Hade man tagit tag i något hade kanske inte barnen behövt uppleva det som har skett efteråt.

På själva anmälan står det med handskriven text att det hållits ett samtal med Arena Hotel där åtgärder planerades. Men när vi frågar Migrationsverket vad som gjordes efter anmälan – får vi inte ut någonting.

Anmälan avslutad – samma dag

Än märkligare blir det om man studerar datumet när ärendet kom in och datumet när ärendet avslutas. För längst ner i anmälan står med handskriven text ”Ärendet avslutat 140 930.” Det betyder att samma dag som Migrationsverket stämplat anmälan som inkommen från socialtjänsten – avslutas den.

En månad senare, i november väljer Migrationsverket, trots de påtalade bristerna, att fylla på med ännu mer folk på boendet.

Borde man gjort det?

– Kanske inte i efterhand, säger Stina Andersson, enhetschef vid Migrationsverket i Halland.

Ni har inte försökt kontakta personen som anmälde, ni har inte återkommit till socialförvaltningen, det finns ingen åtgärdsplan eller dokumentation. Är det så man ska behandla en anmälan om att barn far illa?

– Nej, den anmälan, utifrån det du berättar, har hanterats felaktigt.

Varför då?

– Det kan jag inte svara på.

Ett par dagar efter att vi intervjuat Stina Andersson får vi ett mejl från Migrationsverket med en bifogad minnesanteckning. Anteckning har inget diarienummer och beskriver mötet mellan Migrationsverket och Arena Hotel som alltså hållits före anmälan stämplas som inkommen till Migrationsverket. I anteckningen står att det bestäms att vakter ska besöka boendet på nätterna och att maten ska hanteras bättre.

”Då har jag fel”

Det finns ett verktyg som Migrationsverket kan använda sig av för att kontrollera asylboenden. I avtalet står det att Migrationsverket har rätt att göra oanmälda kvalitetsbesök. När vi frågar Stina Andersson om någon sådan gjorts efter de två anmälningarna om att barn far illa kommer svaret snabbt.

– Det är gjort.

Problemet är bara att vi kontrollerat den uppgiften inför intervjun och fick vi besked om att det inte gjorts någon sådan i hela Halland. När vi påpekar detta för Stina Andersson så ändrar hon sig plötsligt.

– Då är det på det viset. Då har jag fel.

Tycker du inte att man borde det när man fått in två anmälningar om att barn far illa?

– Det borde man.

Vi har sökt Arena Hotel för en kommentar, men de vill inte ställa upp på en filmad intervju. De har dock svarat på våra frågor via mejl: ”Vi jobbar aktivt tillsammans med Migrationsverket för att öka tryggheten på boendet.”, skriver dem angående den kritik som riktas mot boendet i anmälningarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#asylbarnen

Mer i ämnet