Företaget Samres tar upp allt större delar av marknaden för beställningar av Färdtjänst i Sverige. Upphandlingen i Kungsbacka vanns med ett pris som var cirka 20 procent billigare än dom andra anbuden. Anledningen till det är att en stor del av personalstyrkan sitter i Moldavien, Estland och numera också Senegal. I Kungsbacka kommer troligtvis 75 procent av alla samtal att besvaras utomlands. Något som oroar synskadade Niklas Mattsson som är kristdemokratisk politiker i Kungsbacka.
– Det man oroar sig för är om de har tillräckligt med kunskap om geografin här. Det finns ju platser som inte har någon exakt adress. Konsekvensen av det kan bli att folk inte vågar åka för att de är oroliga, säger Niklas Mattsson som själv dagligen använder sig av färdtjänst.
Kunskapskrav
I upphandlingen har Kungsbacka kommun ställt specifika krav på språk och geografiska kunskaper. Som till exempel att beställaren ska kunna förstå olika dialekter och ha lokalkännedom. Något som Samres lovar att uppfylla.
– Vi kommer att ha kontinuerlig uppföljning precis som vi har idag, och se till att de här kraven uppfylls. Skulle det visa sig att det blir några problem så får vi följa upp det och se hur leverantören kan åtgärda de bristerna, säger Catarina Nyberg, kollektivtrafiksstrateg i Kungsbacka kommun.
De anställda i Estland, Senegal och Moldavien får gå en språkutbildning som tar mellan 8- 10 månader och för att lära sig geografin i en ny stad har personalen 3 veckor på sig.
– I princip alla har en akademisk examen i språk, så de är vana att studera språk helt enkelt. I vår utbildning ingår också naturligtvis att de får vänja sig vid olika dialekter, säger Martin Andersson som är marknadschef Samres.
Fick kritik av Stockholmarna
Västtrafik har använt sig av Samres sedan 1996 och tycker att det har fungerat väl. Det är också Västtrafik som företaget har angett som sin referens inför Kungsbackas upphandling. Stockholm som också har använt Samres valde däremot att inte förnya avtalet efter massiv kritik från resenärer. Kritiken handlade bland annat om språkförbistringar och bristande lokalkännedom.
– Jag känner inte till vad som har hänt i stockholmsområdet så jag kan inte uttala mig om det, säger Catarina Nyberg, kollektivtrafiksstrateg Kungsbacka kommun.
Men är det inte relevant om det framkommit kritik från annat håll?
– Nu måste det här avtalet starta, och så får vi själva få erfarenhet från den här leverantören och bedöma utifrån det.