Helsingborg fick precis vad staden begärde. Staten bidrar med hälften av de 196 miljoner kronor som projektet Helsingborgsexpressen kostar.
– Elbussar är ett av alternativen. Utrymme för kontaktledningar finns med i gatuutbyggnaden, säger Torgny Johansson på Stadsbyggnadsförvaltningen.
I förlängningen kan det till och med bli spårvagnar längs den nya sträckan som ska ersätta busslinje 1 mellan Råå och Dalhem.
– Det är anpassat för att lägga spårväg där sen, säger Torgny Johansson.
Inspireras av Malmö
Busslinje 1 står för en tredjedel av allt resande med buss i Helsingborg. Nu ska tre kilometer av sträckan få ny väg för buss, bland annat Vasatorpsvägen och förbi Planteringen. Helsingborgsexpressen ska ha 21 hållplatser och restiden ska kortas med tio minuter.
Tanken är att arbetet ska pågå till slutet av 2018. Då går också avtalet med Skånetrafikens bussleverantör ut. Det innebär att det öppnas en möjlighet att köpa in elbussar lagom till invigningen av Helsingborgsexpressen.
Helsingborg har tittat på den nya busslinjen i Malmö, linje 5 mellan Rosengård och Västra hamnen. Där har bussen ett eget körfält en stor del av sträckan.
– Men Helsingborgsexpressen ska bli mer likt en spårväg med högre hållplatser med ett enkelt insteg i bussen, säger Torgny Johansson.
Motkravet: p-avgifter i hela staden
Planerna på bussfiler på Järnvägsgatan/Drottninggatan är en omdiskuterad politisk fråga. Just nu förbereds en ny lösning av tjänstemännen. Ett nytt avtal mellan staden och Skånetrafiken om bussfiler ska behandlas i Stadsbyggnadsnämnden i januari.
Trafikverket tog igår beslutet att bidra med hälften av investeringen i Helsingborgsexpressen. Ett av motkraven från Trafikverket är att Helsingborg inför parkeringsavgifter för bilar på fler platser i stan. Trafikverket kräver också fler cykelvägar och att hastigheten i hela centralorten ska anpassas.
Fler bostäder vid busslinjen
Trafikverket kräver också att staden bidrar till att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Det innebär att Helsingborg ska bygga fler bostäder i närheten till busslinjen.
– Det stärker vår strategi där vi redan jobbar med att förtäta staden. Det är glädjande att Trafikverket delar vår syn på projektet, säger Christian Orsing (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Frågan om vilken typ av bussar som ska trafikera Helsingborgsexpressen bestäms av Skånetrafiken. Christian Orsing är medveten om att avtalet med bussleverantören går ut lagom till invigningen.
– Jag vill inte nu gå in i drivmedelsdiskussionen. Det får vi processa med Skånetrafiken, säger Christian Orsing.
Ansvarig på Skånetrafiken är Stefan Svalö (S), som inte vill säga så mycket:
– Vi följer den tekniska utvecklingen. Vi har trådbussar i Landskrona och satt in elbussar som drivs med batteri i Ängelholm, säger Stefan Svalö.