Foto: Lars Trysberg, Båstads kommun

Specialbyggd brandbil till Hallandsås

Publicerad

Båstads räddningstjänst fick idag den första specialbyggda brandbilen som ska kunna köras på räls i Hallandsåstunneln.

För 24 miljoner kronor får Båstad två brandbilar och två vagnar som både kan rulla på väg och järnväg genom en snillrik konstruktion där järnvägshjulen kan fällas ut vid behov. Staten betalar investeringen eftersom kommunen har ett avtal med Trafikverket att stå för räddningsinsatser i tunneln.

– Det är jättepositivt. Vi får den senaste tekniken och kan också använda den i vår vardagliga verksamhet, säger Pelle Pettersson, operativ chef för räddningstjänsten.

Gamla brandbilarna oanvända

Tunnelbygget i Hallandsåsen har dragit ut på tiden. Redan 1993 köptes två brandbilar för att användas i tunneln. Problemet var att de bara kunde gå på räls.

– De har bara stått oanvända i 20 år. Det går heller inte att använda dem i tunneln eftersom de kräver att det finns brandvattensystem inne i tunneln, säger Pelle Pettersson.

Kan transportera ut skadade

De två nya brandbilarna kan tillsammans med de två växelflaken kan ta in 20 kubikmeter vatten in i tunneln. Växelflaken kan också transportera personal in i tunneln och skadade ut ur tunneln vid en olycka.

– Tunneln är 8,7 kilometer lång och det går inte att göra ett brandvattensystem med det tryck som behövs. Så vi måste ta med varenda droppe vi behöver in i tunneln.

Även användas som vanlig brandbil

Den största vinsten för Båstad är att brandbilarna också kan användas i den normala verksamheten. De ser nästan ut som vanliga brandbilar, men bakom däcken finns särskilda hjul som kan fällas ut för att rullas på järnväg.

Räddningstjänsten i Båstad har själva klurat ut idén med fordonen som kan användas både på väg och järnväg. Företag i Floby och i Tyskland har sedan konstruerat brandbilarna och växelflaken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.