– Det är helt otroligt. Vi har levererat mellan 40-80 elbilar varje månad under en längre tid, säger Harry Hansen som är bilförsäljare i Trondheim.
Redan nu är det ca 600 privatregistrerade elbilar i Trondheimsområdet. Inom kommunala förvaltningar och företag finns ytterligare ungefär 300 bilar, men det ska bli fler. Målet inför år 2020 är att det ska rulla 7 000 elbilar på Trondheims gator.
– Det här är en viktig del i den norska fordonspolitiken. Man har satsat mer på elfordon, än tex gas och etanol. Det säger Björn Ove Berthelsen, som jobbar för gränsöverskridande projektet, Green Highway i Trondheim.
Elbilsköparen i Norge får många fördelar som inte vanliga bilköpare får. Ingen moms vid inköp, billigare fordonsskatt, inga biltullar, inga färjeavgifter, gratis parkering och så får man köra i bussfilen. Att sen själva driftkostnaden för laddning av batterierna ligger på endast 1.50 kr per mil, gör det extra intressant. Det gör att det sammanlagt blir billigare att äga och köra elbil i Norge, än vanliga bilar.
I Östersund finns flera laddstationer som ingår i projektet Green Highway, mellan Sundsvall och Trondheim. Men dom står allt som oftast oanvända. Anledningen är att det bara finns en handfull privata elbilar. Samt ett 40-tal som ägs av kommunen eller företag.
– Det är ju väldigt tråkigt att det inte satsas mer även i Sverige på elbilar. De nationella incitamenten måste bli större, ungefär som i Norge, säger Anne Sörensson på Green Highway i Östersund. – Det innebär ju också att bilföretagen inte ser affärsmöjligheter med elbilar i Sverige. Nya bilmodeller kommer först till andra länder, där marknaden har stimulerats.
Och Anne Sörensen får stöd av sin norske kollega.
– Kickstarting genom ekonomiska incitament har absolut gett resultat i Norge, och nu ser vi att marknaden börjat ta fart ordentligt, säger Björn Ove Berthelsen