Personaltätheten blir oförändrad och Lärarförbundet har motsatt sig besparingen inom förskolan. Nu säger Skolverket att det kan finnas risker också för barnen.
”Kan skapa stress”
– Om en gruppering är för stor och en grupp inte fungerar bra då finns det risker. Det kan skapa stress hos barnen. Om det blir väldigt mycket relationer under en dag så skapar det stress hos barnen och det påverkar då deras utveckling och lärande givetvis. Det kan påverka deras språkutveckling, säger Carina Hall på Skolverket.
Många saker spelar in
Men hon är också tydlig men att det inte bara är gruppens storlek som är avgörande. Lokalernas utformning, hur barngruppen är sammansatt, personalens utbildning, och personaltätheten påverkar också hur många barn man kan ha i barngruppen. Det finns ingen lag som reglerar hur stora barngrupperna i förskolan får vara. Men Skolverket nämner ett riktmärke på 15 barn.
– Egentligen säger den siffran ingenting. Man måste titta vad det är för förutsättningar på varje enskild förskola och varje enskild avdelning hur det ser ut. Det har att göra med hur barngruppen är sammansatt hur många barn man kan ha i barngruppen, utifrån vilken kvalitet man har i just den barngruppen och den förskolan, säger Carina Hall som är undervisningsråd på Skolverket.
Visar sig på barnen
Men barngrupperna kan inte vara hur stora som helst.
– Det kommer att visa sig på barnen då om barngrupperna blir för stora och det kommer också personalen att reagera på om det inte är optimalt, säger Carina Hall.
Små barn- små grupper
Klart är att de yngsta barnen mår bättre i mindre grupper, säger hon. Det visar forskning. Men det är upp till varje kommun att bestämma hur stora barngrupperna ska vara. I Östersund har tjänstemännen konstaterat att deras förslag, som politikerna nu beslutat om, ökar arbetsbelastningen på personalen.
Konsekvensutredning
– Att utöka barngrupperna påverkar ju säkert personaltätheten och gruppsammansättningarna och då bör man genomföra konsekvensutredningar som behandlar både ekonomiska och pedagogiska konsekvenser alltså titta på vad får de här för effekt på kvaliteten i varje enskild förskola för varje enskilt barn innan man tar såna beslut, säger Carina Hall på Skolverket.
Kommunen har gjort en konsekvensanalys som du kan läsa här, följ bara länken i högerspalten.