Systemet med falska körkort misstänks vara satt i system i syfte att pressa priserna i åkeribranschen. Det finns utländska förare i åkeriföretag som visat sig ha en timlön på under 13 kronor. Det rörde sig om en estnisk åkare som betalade från 12,95 till 33 kronor för de mest välbetalda chaufförerna.
Fusk med EU-körkort
Den makedonske föraren som stoppades vid en poliskontroll i Armsjön visade upp ett bulgariskt körkort och lät polisen tro att han var medborgare i EU-landet Bulgarien och därmed kunde arbeta fritt i Sverige. Det gäller dock inte makedonier som behöver arbetstillstånd för att köra lastbil i Sverige.
Körkorten går att köpa på nätet för 80 euro – det vill säga för under 800 kronor.
– Det är ett intressant rättsfall och något som vi mest läst om i södra Sverige men som också förekommer här. Förmodligen i betydligt större utsträckning än vad vi är vana vid, säger Jens Jansson vid polisen i Sundsvall.
286 mil nonstop
Enligt uppgifter till SVT Mittnytt från Västra Götalandspolisen har ett hundratal falska körkort tagits i beslag i Sverige och ytterligare ett 50-tal i Norge. Eftersom Sverige ofta är transitland för långväga transporter till Norge är även de norska erfarenheterna av intresse. Där togs nyligen en utländsk förare med fyra falska körkort och förarkort. Föraren hade på det sättet även kunnat bryta mot bestämmelserna för kör och vilotider utan upptäckt. Med fyra kort kunde han bara byta kort och identiteter i färdskrivaren.
Han avslöjades efter en svår trafikolycka. Då hade han kört 286 mil i nonstop. Han hade bara stannat fem minuter för att kissa.
Beställaransvar granskas
Den gripne föraren i Sundsvall visade sig vara anställd av ett åkeri i Norrköping som kör för den stora danska speditören DSV som tidigare varit inblandad i liknande händelser. I september stoppades en lastbil i Västerås med gods till Ica. Även där var föraren makedonier med falskt körkort, och även där var DSV speditör.
I Västeråsfallet har chauffören dömts till böter men utredningen fortsätter och åklagare utreder nu möjligheten att utkräva ett beställaransvar av Ica.
Vägrar svara på frågor
SVT har varit i kontakt med vd:n i Norrköpingsåkeriet som sitter i styrelsen för inte mindre än sex åkeriföretag. När vi ber honom kommentera gripandet av hans chaufför i Sundsvall meddelar han kort.
– Jag vill inte prata med Sveriges Television.
Säkerhetsrisk
Norrköpingsåkeriet är inte medlem i Sveriges Åkeriföretag och enligt regionchefen i Skaraborg, Thomas Morell växer problemet med fusk. Det är fortfarande oklart om chauffören i Sundsvall har förarutbildning på tung lastbil. Enligt medieuppgifter saknade chauffören i Västerås dessutom körkort i sitt hemland.
– Det är allvarligt det som sker. Dels är det en säkerhetsfråga på våra vägar dels är det ett system som satts i spel och som utnyttjar människor. Villkoren för många kan liknas vid slavhandel, säger Thomas Morell.