Representanter för Botniatåg, Transitio och tågtillverkaren Alstom kommer också att delta.
– Dels handlar det om en lägesrapportering om hur situationen ser ut just nu, men det handlar också om att reda ut olika handlingsvägar för att få igång trafiken på ett tillfredsställande sätt, säger Norrtågs tekniske chef, Olle Tiderman till SVT Mittnytt.
Inställd trafik
I går kunde SVT Mittnytt berätta om 331 inställda tågturer under december och om en situation som enligt Botniatåg förvärrats ytterligare under januari. Hittills har Botniatåg tvingats hyra in långt över tusen ersättningsbussar.
För att underlätta trafiken på vissa sträckor har Botniatåg ställt in all trafik på sträckan Umeå – Luleå under januari, men nu uppger Botniatåg att det inte finns någon ljusning i sikte. Tågstoppet kan komma att förlängas.
– Det rör sig om frusna bromsar, om köer till avisning av tågen, om tåg som måste till Västerås för service och om frusna toaletter. Tyvärr ser jag ingen långsiktig lösning just nu, säger Thomas Hedenius som är talesperson för Botniatåg.
Glesare trafik
Ett förslag som framkommit är att dra ner på trafiken under vintermånaderna. I flera andra länder, till exempel Frankrike och Tyskland, har man vintertidtabeller. Där körs tågen helt enkelt långsammare på vintern.
Oklart om ansvar
Dagens möte kan bli stormigt. Förseningarna har kostat många miljoner. Just nu är det Botniatåg som betalar notan men det är oklart vilken av de inblandade parterna det är som bär ansvaret. Den fransk-tyska tågtillverkaren Alstom har levererat tågen, Transitio skötte upphandlingen, Norrtåg gjorde beställningen och Botniatåg kör tågen.
Enligt Norrtåg har Botniatåg ännu inte ställt några krav på ersättning.
Ordförande i Norrtågs styrelse är landstingspolitikern Thomas Hägg (S) från Åre.