Protesterna från svenska åkare har varit många sedan en makedonsk chaufför friades i Sundsvalls tingsrätt trots att han greps med falska papper.
Åkarna kräver förändring och nu kommer två lagar som syftar till att få ordning i åkeribranschen.
Den 1 januari blir det dyrare för företag som bryter mot reglerna kring cabotagetransport, i stället för böter utfaller nu en sanktionsavgift på 40 000 kronor.
– Lyssnar man på branschen så hör man att det är lite uppgivenhet. Att ja, ja det är väl bra att man lägget in det där. Men sedan ska det också ske någonting, säger Ann-Marie Ericsson på Timrå transport center.
Cabotagetransport är när ett utländskt företag tillåts utföra tilfälliga transporter inom Sverige. Problemet har varit att systemet har utnyttjats och Ann-Marie Andersson tror att poliserna även i framtiden kommer att ha svårt att kontrollera att reglerna efterföljs.
Krävs ett system
– Det ska vara tillfälliga transporter och hur ska man se nästa gång man stoppar en bil att det är en tillfällig transport det kan ju vara på en annan kontrollplats och en annan polis. Det måste finnas ett system som gör att man kan se över den här kontrollen på ett bra sätt, säger hon.
1 mars kommer också en ny lag som ger polis och tull tillåtelse hålla kvar en lastbil som antingen inte är trafiksäker eller som inte betalat sanktionsavgiften. I dag kan en lastbil bara stoppas tillfälligt.
– Vi tycker att det är jättebra att man börjar titta på transportbranschen för i mina ögon är det den viktigaste branschen i har i Sverige, säger Ann-Marie Ericsson.