Stora trafiksatsningar i Sundsvall

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket gör stora infrastruktursatsningar i Sundsvall. Både Malands- och Bergsåkerstriangeln finns med i förslaget på satsningar i trafiken som Trafikverket presenterade på fredagsförmiddagen.

Det innebär att frågetecknen som funnits omkring den stora logistikparken i Tunadal nu kan undanröjas. Men det kommer att bli en lång väntan. Inte förän 2020 är det tänkt att Tunadalsspåret, Malandstriangeln och traingelspåret i Bergsåker ska rustas upp.

Kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall Jörgen Berglund (M) säger till Mittnytt att det är glädjande åtgärder men tilläger:

Malands- och Bergsåkerstriangeln

– Det är tyvärr inte riktigt i i takt med den tidsplan som vi vill ha.

Däremot blir det inget dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Sundsvall. Trafikverket nöjer sig med en blit dubbelspår närmast Gävle och upprustning av det befintliga spåret, men utökar med mötesplats i Dingersjö bland annat.

Inte heller kom det några pengar till upprustning av Ådalsbanan.

– En besvikelse, säger Emil Källström (C), riksdagsman.

Fred Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Härnösand har inte själv tagit del av trafikverkets förslag men kommenterar att det inte blir någon upprustning av Ådalsbanan så här.

– Vi kommer aldrig att ge oss i de här frågorna och det är inte så att någonting tar slut i och med det som är sagt idag. Det här är ett fortsatt envist långt arbete!

I frågan om att det inte blir något dubbelspår i Härnösand på sträckan Gävle-Härnösand menar Fred Nilsson att det är restiderna som är den avgörande frågan.

– Så länge det kommer att ta runt 22-23 minuter utan stopp i Timrå, så är inte dubbelspår så viktigt.

Även nedgrävningen av järnvägen genom Sundsvall lyser med sin frånvaro.

Beskedet kom när Trafikverket överlämnad sitt förslag till ”Nationell plan för utveckling av transportsystemet 2014-2025” till Näringsdepartementet och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på fredagsförmiddagen.

Det finns 522 miljarder att fördela. Trafikverkets förslag om vad som ska prioriteras kommer nu att gå på remiss fram till den första oktober. Slutgiltigt beslut om investeringarna tas sedan av regeringen i mars 2014.

Bland annat dessa projekt föreslås i Västernorrland 2014-2025:

  • Ostkustbanan, Dingersjö, mötesstation.
  • Ostkustbanan, fortsatt utredning inkl Ådalsbanan för robusthet och tillförlitlighet.
  • E4 Ullånger – Docksta, mötesfri väg.
  • Sundsvalls hamn, Tunadalsspåret, Malandstriangel, upprustning och triangelspår för att underlätta för godstrafik mellan järnväg och hamnen.
  • Mittbanan, Bergsåker, triangelspår mellan Ådalsbanan och Mittbanan för att underlätta byte mellan banorna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malands- och Bergsåkerstriangeln

Mer i ämnet