Transitio AB uppstod som ett resultat av de avreglerade tågmarknaden i slutet av 90-talet. När SJ förlorade monopolet fick de lokala trafikhuvudmännen, det vill säga landstingen rätt att upphandla regional tågtrafik på marknaden.
För att kunna upphandla trafik med korta kontrakt stod det tidigt klart att landstingen själva måste äga tågen, och det var här Transitio kom in i bilden. Landstingen hade ingen kunskap om tågmarknaden och behövde kompetens som kunde köpa in och finansiera tåg.
Landstingens tågbolag
Transitios uppdrag är hjälpa landstingen med inköp av bra tåg så billigt som möjligt. Bolaget ska också hjälpa landstingen med reservtåg och korttidsuthyrningar.
Bolaget hade tidigare Stockholms Lokaltrafik som huvudägare. Nu ägs Transitio av 19 landsting. Tågen hyrs ut till landstingens trafikbolag men det är landstingen som står för pengarna. De har borgat för bolagets tåginköp och står för den ekonomiska garantin om Transitio skulle hamna på obestånd.
Bolaget har en landstingsborgen på åtta miljarder, varav 5,7 hittills utnyttjats för tågköp. Landstingen borgensåtagande är solidariskt gentemot Transitio, men landstingen har sinsemellan fördelat borgensåtagandet så att det motsvarar det antal tåg som går i den egna trafiken.
Kritiserad tågaffär
Västernorrland och Jämtland har vardera 3,3 miljarder i solidariskt borgensåtagande i Transitio.
Transitios senaste större affär var inköpen av de 12 Coradia Nordic tågen som köptes in för Norrtågs räkning. Affären har fått hård kritik i norra Sverige eftersom tågen inte klarat snön och vinterkylan.