På utsatt tid, klockan 17.32, rullade det sista tåget i väg från det före detta kulturminnesmärkta stationshuset från år 1915. Den nya tillfälliga stationen finns en och en halv kilometer längre norrut, en bra bit från centrum. Och där har arbetet med att få det klart tills invigningen pågått in i det sista.
Tillfällig lösning
Själva stationshuset kommer dock att öppna först i november. Till dess får resenärerna hålla till godo med två baracker som har ställts upp som tillfälligare lösningar på den tillfälliga stationen.
”Ska ligga centrumnära”
Under tiden fortsätter Trafikverket sin utredning om var den framtida permanenta stationen ska stå. Ett av fem alternativ är att ligga kvar på det tillfälliga läget som invigdes under fredagen. Men Kirunas kommunledning kan bara acceptera ett läge; intill Kirunas planerade nya centrum i öster.
– Vi har en centrumnära station i dag och det ska vi ha i framtiden också, säger kommunalrådet Krisitina Zakrisson (S).
Dyrt alternativ
Den lösningen kräver att närmare åtta kilometer ny järnväg läggs, till en kostnad av omkring en miljard kronor. Och frågan är om LKAB är redo att lägga pengarna på bordet. Men kommunen är beredd att ta till det yttersta vapnet, planmonopolet.
-Vi diskuterar med LKAB och jag är övertygad om att vi kommer fram till en lösning, säger Kristina Zakrisson.
Och om inte?
– Då får vi sätta hårt mot hårt.