Tidningskris...

Uppdaterad
Publicerad

Upplagerasen fortsätter för alla länets tidningar utom för Haparandabladet som ligger kvar på förra årets nivå. Så nu kan man snart tala om en kris för tidningarna.

-Papperstidningen har ju en utmätt tid och om tio år är den inte lika stark, det kan man på goda grunder tro och då måste vi vara i andra kanaler, säger Kalle Sandhammar som är chefredaktör på NSD.

NSD backade mest med minus 1300 exemplar eller fyra procent.

Norrbottens-Kuriren förlorade 600 prenumeranter eller drygt tre procent.

Piteå-Tidningen backade med 300 prenumeranter eller två procent.

Haparandabladet låg däremot kvar på 3 700 exemplar. 

Och utvecklingen är ingen överraskning för folk.

-Internet är ju en väldigt stor källa till det -  jag är inte förvånad att de tappar läsare säger Lovisa Hasselund från Luleå.

Och Anna-Karin Nicholls, Luleå, säger att folki dag väljer att använda sina I-pads och telefoner för att läsa om vad som händer.

-Men jag tror också att folk är mindre intresserade av vad som händer i världen.

Erik Keisu, Luleå, är dock en som fortfarande väljer att ha en dagstidning och det tänker han fortsätta med.

-Jag har prenumererat på NSD länge – jag måste ju få reda på vad som händer.

Norrbottens Media letar nu efter en ny affärsidé för tidningarna som kan ge nya intäkter som ska ersätta de som försvunnit under många års upplageras.

-Det är en märklig situation tidningarna hamnat i – vi når fler läsare men har en affärsmodell som har en bäst före tid och när den går ut vet vi inte men då måste vi börja ta betalt även för vårt innehåll i digitala kanaler. Det är också en sådan lansering vi förbereder inför hösten, säger Kalle Sandhammar.

-Jag befarar att man måste göra så men frågan är hur det kommer att gå. Vi har vant oss vid att det är gratis och ska sen plötsligt betala, säger Lars-Olov Madeleine Ågren i Luleå.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.