I maj 2013 spårade nio godsvagnar ur väster om Piteå. En av orsakerna var sprickor i rälsen.
Redan tre månader före urspårningen hade skadorna upptäckts, men Trafikverket hann aldrig byta rälsen innan tåget spårade tåget ur.
Konsekvenserna blev katastrofala – de materiella skadorna bedömdes uppgå till över 20 miljoner kronor.
Rälsen på olycksplatsen var av den typ som SVT nu kan visa har dömts ut av experter. Ett fel i tillverkningen på slutet av 1970- och början på 1980-talet gör att rälsen spricker när den blivit gammal.
I interna dokument från Trafikverket kan vi läsa att många sträckor nu uppvisar fler skador än vad det var där tåget spårade ur 2013, det oroar utredarna som skriver att de ser allvarligt på saken.
Utdömd räls
Flest fel per mil finns det enligt Trafikverket på sträckan Alvesta-Älmhult, på Södra stambanan. Järnvägsträckan där är 10 mil lång och där finns fortfarande nästan tre mil av den utdömda rälstypen kvar. Där har det upptäcks i snitt 20 fel per mil. Strax söderut på samma linje, mellan Älmhult och Hässleholm har Trafikverket upptäckt i snitt tio fel per mil.
Totalt finns över 120 mil av den utdömda rälsen kvar i det svenska järnvägsnätet. I nuläget åtgärdas felen ofta genom att korta bitar med sprickor byts ut allt eftersom.
– Vi besiktigar anläggningen oftare, om vi hittar ett fel måste det åtgärdas inom två veckor, säger Morgan Rehn.
De senaste fem åren har över 2.800 fel upptäckts på den skadedrabbade rälsen. Trafikverket har gjort ett urval av de mest prioriterade bandelarna där det upptäckts flest fel.
UPPTÄCKTA FEL SOM BERÖRS PÅ UTSLITNING
Bastuträsk – Boden S : 8,1
Alvesta – Älmhult: 21,5 fel per mil och år
Älmhult – Hässleholm: 10,5
Sandhem – Nässjö: 7,9
Karlstad Välsviken – Kil: 7,3
Alingsås – Partille: 7,2
Forsmo – Hoting: 7,2
Falköping – Alingsås: 7,1
Mjölby – Nässjö: 6,7
Laxå – Falköping: 6,1
Nässjö – Alvesta: 6,0
Hallsberg – Örebro C – Frövi: 5,9
Falköping – Sandhem: 5,8
Strömsbro – Sundsvall: 5.5
Flens övre – Eskilstuna C: 4,3
Avesta/Krylbo – Borlänge: 3,8
Borlänge – Ludvika: 3,2