Redan nästa år tror kommunalrådet att persontågen kommer att trafikera enda fram till Haparanda tack vare upprustningen av Botniabanan.
Väl fungerande kollektivtrafik vid Bottenviken är en viktig fråga som kommuner på både svenska och finska sidan av Bottenviken drivit tillsammans.
-Jag tror att redan nästa år kan persontågen börja rulla till och från Haparanda med Norrtåg som tågoperatör, säger Yvonne Stålnacke.
Saknas bidrag
Enligt henne saknas bara ett statligt beslut om bidrag innan trafiken kommer igång.
– Vi har fått försiktigt positiva signaler från Trafikverket om att bidrag kanske kommer att beviljas, säger hon.
Sammanfläta länder
Men kommunerna och landstingen i Norr- och Västerbotten vill inte nöja sig med detta. Det finns ett stort intresse för att persontågen även ska rulla vidare till Uleåborg. En resa mellan Luleå och Uleåborg skulle ta cirka tre timmar.
-Att få igång persontågen är inte enbart intressant för Sverige och Finland utan för hela EU menar kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S). Det handlar om att utveckla hållbar infrastruktur och binda ihop två EU-länder som idag saknar kollektivtrafik som trafikerar över gränsen i norr.
El till järnvägen
Kommunerna på finska sidan för diskussioner med det statliga finska järnvägsbolaget, VR. Norrtåg kan nämligen inte trafikera utanför Sveriges gränser. För att få igång tågtrafiken på den finska sidan måste man investera för att elektrifiera en del av järnvägssträckan mellan finska Laurila och Torneå.
Bussen lades ner
Det skulle kosta ca 100 miljoner kronor enligt finska VR. För några år sedan fanns det en bussförbindelse mellan Luleå och Uleåborg – men den var inte ekonomiskt lönsam och lades ner.