En vansinnesfärd med hastigheter uppemot 170 kilometer i timmen, flera gånger på fel sida av vägen.
Så beskriver de inblandade poliserna den biljakt som slutade med att två personer dog när Hjulstabron öppnades tidigare i år. Nu framträder nya detaljer.
Åtalas för tjänstefel
Det har gått åtta månader sedan dödsolyckan. Polisbefälet som beslutade att Hjulstabron skulle öppnas för att få stopp på bilen där Dennis Olsson och Rasmus Björk fanns, åtalades igår för tjänstefel.
I den omfattande förundersökningen framträder nu polisernas bild av vad som hände den där natten då de tar upp jakten på en bil som har glömt att blända av. Polisen får snart reda på att fordonet är avställt och att männen i bilen nyss gjort en bensinsmitning.
Nära att kollidera med lastbil
De följer efter bilen som kör vingligt och ryckigt, hastigheterna pendlar kraftigt. Vid flera tillfällen kör bilen på fel sida av vägen, mot trafikriktningen. Den sladdar, genar över refuger och rondeller, och vid ett tillfälle är bilen mycket nära att kollidera med en lastbil som tvingas tvärnita.
– Det är ett under att ingen annan människa kom till skada under denna vansinnesfärd, uppger en av poliserna.
Frågar LKC om broöppning
Det är sedan en av de två patrullerna ute på vägen som ställer frågan till Länskommunikationscentralen, LKC.
Utskrift av polisens bandupptagning:
” ...har vi någon möjlighet med fast hinder Hjulstabron, kom”
LKC: ”...det vet vi inte, kom”
”Nej jag tänker, finns det inte en brovakt där att ringa, tänker broöppning, kom”
LKC: ”Ja vi kollar upp den saken”
En minut senare ringer det vakthavande befälet till brovakten och ber honom att öppna bron. Polispatrullerna beordras nu att sakta ner och öka avståndet för att bilen ska ges en möjlighet att stanna eller vända om. Men åtgärden misslyckas, och i närmare 130 km i timmen fortsätter den istället att köra.
I förhören säger det åtalade polisbefälet att det inte ”fanns på världskartan att de skulle köra rakt genom bommarna och rakt ut i vattnet”.
Rutin hos polisen
Han uppger också att han har fått lära sig att öppning av Hjulstabron är en användbar metod och ett av polisens verktyg för att få stopp på flyende bilar.
Ur polisförhör:
”Och ja, som jag har blivit lärd, och en alldeles utmärkt insats-idé när ett efterföljande går söderut på 55:an, det är ju att öppna bron och anvisa annan väg.”
Henrik Thelander, polismästare vid Uppsalapolisen, menar att man inte alls har några särskilda rutiner.
– Nej, vi vi har inga specifika rutiner när det gäller Hjulstabron. Och det är inte så att vi har en flik som heter just ”broöppning” eller nåt annat, säger han.