I går kunde SVT Östnytt rapportera att flera allvarliga tågurspårningar beror på fel som Trafikverket kände till sen tidigare.
– Det är ens jobb men det finns i bakhuvudet, håller det (spåret, reds. anm.) för mig, håller det för mina kollegor? säger lokföraren Daniel Carnudd.
Nu visar siffror att en allvarlig typ av fel, så kallade säkerhetsfel har ökat dramatiskt de senaste åren. Säkerhetsfel kan till exempel vara rälsbrott eller solkurvor, vilket ofta beror på eftersatt underhåll.
En körning i Trafikverkets interna felrapporteringssystem som SVT begärt ut visar att säkerhetsfelen mångdubblats. De har ökat från drygt 108 stycken 2008, till omkring 446 hittills i år.
Vad vill du säga till ansvarig minister?
– Ja, följ med, följ med och ha den där grejen i ryggsäcken och inte veta om kurvan längre fram håller för tåget, om du ska parkera ute i skogen, om du får komma hem överhuvudtaget eller om du får komma hem via en sjuktransport, säger Daniel Carnudd.