Det är dystra besked vad gäller företagandet i kommunen. Två tredjedelar av företagarna i Norrköping är missnöjda med hur kommunen agerar – eller kanske brist på agerande.
”Svidande kritik” är bara förordet i omdömena hur Norrköpings kommun agerar gentemot företagen och företagandet.
I förra veckan kom beskedet att Whirlpool lägger ner sin verksamhet och ytterligare cirka 500 jobb försvinner från kommunen. Kanske symtomatiskt, om man får tro Svenskt Näringslivs redovisning av företagsklimatet.
Låga placeringar
På deras rankinglista har Norrköping rasat 71 platser – från plats 84 till plats 155 – på bara 3 år. Och på Sveriges Kommuner och landstings Nöjd-Kund-index hamnar Norrköping på plats 141 av 189 kommuner.
– Det är allvarligt. Vi måste fortsätta arbeta med insatser och utveckla dialogen med företagen, jobba med information, service och tillgänglighet till företagen, säger Eva Andersson (S), kommunalråd.
Finns det någonting som gör att ni är självkritiska?
– Vi är självkritiska. Vi måste förkorta väntetiderna för bygglov, bli bättre på information och jobba med bättre dialog med våra företag och det här arbetet pågår, både internt inom kommunen med en ökad kunskapsnivå och även i samtal med näringslivet, säger Eva Andersson.
Oppositionskritik
Den borgerliga oppositionen – eller Alliansen – är inte sen att kritisera den styrande majoriteten – socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister – för att inte ta näringslivsfrågorna på allvar.
– Det vi jobbar med nu i Alliansen är en målmedveten strategi om hur vi kan ändra den här negativa trenden, säger Eva-Britt Sjöberg (KD), oppositionsråd.
Och det betyder konkret?
– Konkret att vi tillsammans med företagarna sätta oss ned och se vad vi kan göra för att få ett bättre bemötande och en bättre service och se vad det är de saknar. Att utgå från företagarna och se vad vi som kommun kan göra, säger