En av de drivande kommunerna är Eskilstuna. Maria och Gustav Mauritzon från Eskilstuna har två barn. Både den äldsta Alice som idag går i en förskoleklass och hennes lillebror Jack har varit på en ovanlig förskola. På Syrenens avdelning Regnbågen jobbar nämligen bara män.
Och för Maria och Gustav var det viktigt att ha sina barn just där.
– Precis som att mina barns gudmor är polis vill jag också att mina barn ska kunna se att män kan vara omhändertagande och kunna plåstra om sår i arbetslivet. Självklart har de sin pappa men vi vill ha fler manliga förebilder för att ge de alla möjligheter, säger maria Mauritzon.
En ovanlig förskola
På avdelningen Regnbågen jobbar tre ordinarie lärare och en resurs. Lasse var den första som kom till Syrenen, år 1990. Därefter kom Patrik, Mats och så Daniel.
– Jag har alltid idrottat och efter gymnasiet kom jag in på förskola genom min tränare. Jag fick prova på i en vecka och trivdes väldigt bra. Jag tyckte att det var väldigt kul att få leka med ungarna och få vara barn igen, säger Daniel Karlsson som kom till förskolan Syrenen för bara något år sedan.
Men förskolan Syrenen i Eskilstuna är ett ovanligt fenomen i Sverige. Knappt fyra procent av alla dem som jobbar inom förskolan är män. Och nästan en tredjedel av landets alla kommuner saknar en manlig förskollärare.
Av Eskilstunas 53 kommunala förskolor har 13 inte en enda man som jobbar med barn. Djurgården 2 i Eskilstuna är en av de.
– Självklart vill vi också ha män i vår förskola eftersom vi behöver manliga förebilder men det är svårt, säger Ida Forssman, förskollärare på Djurgården 2.
– Samtidigt är alla män också olika och jag är kanske mer man än vad en annan man är. Det behövs en blandning av båda könen, sedan får vi komplettera varandra som individer, säger Catrin Fjäll, även hon förskollärare på Djurgården 2.
Stor brist på förskollärare
Men det handlar inte bara om jämställdhet. Männen måste hitta till förskolan och det snabbt. För inom de närmaste åren kommer det saknas över 50.000 nya förskollärare.
Norge är det land i Norden som har lyckats bäst med hela tio procent män i förskolan. Deras erfarenhet visar på att män lockar fler män och därför kan det vara bra att inte blanda kvinnor och män. I alla fall tills män i förskolor blir vanligt.
– Det måste vara lättare att behålla de man redan har än att hela tiden satsa på nya. Jag tror att om man låter ett antal män jobba tillsammans så ökar chansen att de stannar kvar i yrket och på så sätt blir ambassadörer för att fler killar hittar det här yrket och att man då också utbildar sig, säger Mats Engström, förskollärare på Syrenen.
Nationellt nätverk ska förändra
Nu ska det alltså ske en förändring. SKL har startat ett nätverk med sju kommuner från Arjeplog till Malmö. Under två år ska chefer och personal från förskolor dela med sig av sina erfarenheter och det även ska forskas på ämnet. Eskilstuna är en av kommunerna deltar i projektet.
– Det ger oss en möjlighet att se vad som sker runtom i landet. Nu står vi och famlar och har bara våra egna idéer att bygga på. Genom den här nationella satsningen får vi verkligen möjlighet att se vad som finns runtom i Sverige. På vilket sätt man jobbar och vilka möjligheter det finns, säger Gustaf Svensson, förskollärare i Eskilstuna och en av nätverksdeltagarna i SKL.
När projekt initierat av SKL avslutas om två år ska erfarenheterna spridas till resten av landet och då är förhoppningen att fler män ska hitta till förskolan.