Vad tycker de om det våld och de sexistiska inslag som finns i många av de storsäljande spelen?
– Det är på bättringsvägen på vissa håll men vi har fortfarande en lång väg att gå. Det är fortfarande många lättklädda kvinnor i spelen, säger Ida Lahti, studerande på speldesignprogrammet.
Hon tar upp ett exempel där man som spelare kan välja en manlig eller kvinnlig krigarkaraktär i ett spel. Den manliga karaktären får en full rustning medan den kvinnliga får en bikiniliknande rustning.
– De vill väl vända sig till manliga spelare antar jag. De tror att det är detta som de vill se. Men så är inte fallet längre tror jag för det är väldigt många tjejer som spelar faktiskt, säger hon.
Fler kvinnliga studenter
Jämställdhet är en viktig fråga i samhället. Här på utbildningen i speldesign är det något som man även vill få in mer av i spelbranschen. En lösning är att få fler kvinnor på spelutbildningen.
– Vi har jobbat länge med att försöka attrahera kvinnliga studenter likväl som manliga, säger Jakob Berglund Rogert som är adjunkt på speldesignprogrammet.
– Ökningen har skett långsamt men stadigt, fortsätter han.
Våldsamma spel
På senare tid har spelet Grand Theft Auto 5 diskuterats i medier och skolor eftersom spelet, som är extremt våldsamt, spelas av barn trots att det har 18-årsgräns.
Här på spelutbildningen tar man inte av princip avstånd från spelvåld så länge det fyller en funktion och när det finns i ett sammanhang.
– Det är väldigt okreativt och repetitivt att bara göra samma typ av spel hela tiden. Det är mer på grund av det som vi vill komma bort ifrån de här våldsamma spelen, säger studenten Daniel Polgar.
– Helt meningslöst våld finns det ingen anledning till att lägga produktionstid på och helt meningslös sexism ifrågasätts givetvis, säger Jakob Berglund Rogert.
”En förälders ansvar”
De mest våldsamma spelen har åldergränser, och där har föräldrar och återförsäljare ett ansvar. Många vuxna kanske inte förstår att spel inte längre bara är leksaker för barn, tror Jakob.
– I mina ögon är det ytterst en förälders ansvar, men däremot förstår jag att det är svårt att hålla sig utbildad om spelen när utvecklingen har gått så snabbt, säger han.
Hoppas på förändring
Från lärarhåll hoppas man att studenterna som utbildas här ska bidra till att branschen förändras till det bättre.
– Det hoppas jag verkligen. Jag tycker det är relevant att branschen växer upp lite och faktiskt tittar på de moraliska frågorna. Och om man gör våldsamma spel så bör man titta på kontexten för det våldet och den sexismen, säger Jakob Berglund Rogert.