Telefonbolaget Ring Ett i Linköping har fått 33 anmälningar mot sig hos Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.
Mona Hjalmarsson i Skärblacka utanför Norrköping är en i raden av missnöjda telefonikunder som känner sig grundlurade av telefonbolagen affärsmetoder. Hon har fått fakturor på 3190 kronor från Ring Ett de senaste tre månaderna.
Vad borde det ha kostat?
– Ja, 500 kanske, säger Mona Hjalmarsson.
Konsumentverket ifrågasätter Ring Etts metoder att ”fakturera utan att avtal ingåtts” och ”uppgett att tjänsten ska bli billigare fast så inte är fallet”.
Rivningstomt
När Östnytt åker till den adress där Ring Etts kontor uppges ligga hamnar vi på en rivningstomt i Linköping. Trots upprepade försök att via mejl och telefon går det inte att komma i kontakt med företaget.
Till slut når vi en av bolagets styrelsemedlemmar – Kristian Hagenkrona.
– Det här är mycket beklagligt. Dåligt, rent ut sagt. Jag är barndomskompis med ägaren och är suppleant i bolaget.
______________________________________________
SVT säljgranskning fortsätter, lämna din berättelse här.