Linköpingsföretag lurar telefonkunder

Uppdaterad
Publicerad

Ring Ett lovar kunden billigare telefonpriser, men i slutändan kan det bli sju gånger så dyrt.

Telefonbolaget Ring Ett i Linköping har fått 33 anmälningar mot sig hos Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.

Mona Hjalmarsson i Skärblacka utanför Norrköping är en i raden av missnöjda telefonikunder som känner sig grundlurade av telefonbolagen affärsmetoder. Hon har fått fakturor på 3190 kronor från Ring Ett de senaste tre månaderna.

SVT granskar försäljningsmetoder

Vad borde det ha kostat?

– Ja, 500 kanske, säger Mona Hjalmarsson.

Konsumentverket ifrågasätter Ring Etts metoder att ”fakturera utan att avtal ingåtts” och ”uppgett att tjänsten ska bli billigare fast så inte är fallet”.

Rivningstomt

När Östnytt åker till den adress där Ring Etts kontor uppges ligga hamnar vi på en rivningstomt i Linköping. Trots upprepade försök att via mejl och telefon går det inte att komma i kontakt med företaget.

Till slut når vi en av bolagets styrelsemedlemmar – Kristian Hagenkrona. 

– Det här är mycket beklagligt. Dåligt, rent ut sagt. Jag är barndomskompis med ägaren och är suppleant i bolaget.

______________________________________________

SVT säljgranskning fortsätter, lämna din berättelse här.

Följ granskningen här.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet