Klockan var strax efter 23.30 måndagen 6 januari när X2000-tåget mellan Köpenhamn och Stockholm passerade den ödesdigra växeln i Huddinge.
Lokföraren på tåget reagerade när han hörde en kraftig smäll och larmade omedelbart om att det var ett allvarligt fel med växeln.
SVT Östnytt har begärt ut de telefonsamtal som Trafikverkets trafikledningscentral hade med lokförarna ute på spåret.
Lokföraren larmar
Klockan 23.38 ringer lokföraren in till trafikledningen:
”550 här. Jag körde på något föremål här. Huddinge 68. (Huvudsignalens nummer utmed spåret, reds anm)”
Trafikledningen ber att få ringa upp, vilket man gör en minut senare. Lokföraren förklarar vad som hänt och var det hände. Han spekulerar i om det kan ha varit en cykel som låg på spåret.
Lokföraren: ”Men jag såg faktiskt ingenting.”
Trafikledningen: ”Det gjorde du inte, nej.”
Lokföraren: ”Nej det gjorde jag inte. Man sitter ju inte kanske och glor så där på banan. Men det var något, det small till ganska ordentligt. Så jag föreslår att man går ut och kollar där och ser vad fan det var.”
Ringer igen: ”Small som fan”
Trafikledningen beslutar om att skicka ut servicepersonal. Men lokföraren är så orolig att han tio minuter senare åter ringer in till trafikledningen.
Lokföraren: ”Jag är lite orolig för att det faktiskt kan vara något i... alltså, jag såg ju ingenting, va. Det small till som fan! Nu sa ombordarna (ombordpersonalen, reds anm) att hela vagnen, tre vagnar bort, krängde till ganska ordentligt.”
”Jag har spårat ur”
Klockan har nu passerat 23.50. Cirka 40 minuter senare passerar godståg 9802 växeln i Huddinge och spårar ur.
Godstågets lokförare ringer in till trafikledningen klockan 00.35:
”Jag har spårat ur vid Huddinge.”
Trafikledningen svarade: ”Förlåt, vad sa du?”
Ingen skadades men olyckan kunde resulterat i en katastrof om det varit ett passagerartåg som spårat ur.
Förutom att larma ut servicepersonal vidtog Trafikverkets trafikledning inga av SVT kända åtgärder gällande spåren vid olycksplatsen under de 50 minuter som gick mellan larm och urspårning.
Enligt Transportsstyrelsens regler ska tågtrafiken stoppas omedelbart vid ett liknande larm, men i detta fall lät man trafiken fortsätta som vanligt.