• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Ostlänken ett viktigt projekt

Uppdaterad
Publicerad

Järnvägar för höghastighetståg – som t ex Ostlänken mellan Linköping och Järna – anser infrastrukturministern Anna Johansson (S) vara departementets viktigaste projekt.

På Transportforum i Linköping igår, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) att den nya järnvägen med höghastighetståg som ska byggas mellan Stockholm, Göteborg och Malmö är departementets enskilt viktigaste projekt. Den första sträckan som planeras är Ostlänken, mellan Linköping och Järna.

Nya skatter kan bekosta snabba tåg

Johansson sa också att hon kan hon tänka sig flera nya skatter, som vägslitageskatt och flygskatt för att klara finansieringen och gav statliga VTI i Linköping uppdraget att ta reda på kostnaderna för olika trafikslag.

– Det är ett stort investeringsbehov samtidigt som vi har ett ansträngt finansiellt läge. Då är det rimligt att titta på flera möjligheter till finansiering, säger Anna Johansson som på torsdagen talade inför hundratals representanter eller som hon skämtsamt uttryckte det ”nördar” från transportsektorn på Transportforum i Linköping.

Hon pekade också på att det krävs mer pengar till underhåll för att förbättra befintlig järnväg, vilket hon delvis hoppas få igenom i regeringens vårbudget. Men bara pengar räcker inte.

– Det finns också stora brister i hur underhållet är organiserat, säger hon.

Regeringen vill skärpa kontrollen över järnvägsunderhållet och det kan bli färre aktörer jämfört med nu.

Nya banor

Men det enskilt viktigaste infrastrukturprojektet anser ministern är en ny järnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö där tågen kan gå snabbare än i dag.

– För att korta resvägen men också för att avlasta de gamla stambanorna så att annan trafik kan fungera bättre, säger Anna Johansson.

De borgerliga partierna är också för en höghastighetsjärnväg och det pågår förhandlingar mellan lokala och regionala parter. Där ser Anna Johansson ytterligare möjligheter att få in pengar till ny räls.

– Man kan tänka sig medfinansieringen från exempelvis kommuner och företag i och med att markvärdet ökar med höghastighetståg, säger hon.

Utreda skatter

Planer på en vägslitageskatt för lastbilar presenterade regeringen i fjol och pratade då om en ambition att införa det under mandatperioden. Nu tror infrastrukturministern att det sannolikt blir senare. När en särskild flygskatt kan införas vet hon inte. Beskattning av flygresenärer ska både dra in pengar till statskassan och göra det mer attraktivt att välja tåget som är bättre för miljön, enligt ministern.

Flygskatten har kritiserats av borgerliga politiker som varnat för minskat flygresande och att jobb i flygsektorn hotas.

Regeringen gav på torsdagen statliga VTI uppdraget att ta reda på olika trafikslags kostnader. Syftet är att se om skatter och avgifter för infrastruktur kan utformas effektivare.

Höghastighetståg

  • Ett nytt järnvägsnät för höghastighetståg är tänkt att gå mellan Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping.
  • Tågen ska kunna köras i upp till 320 kilometer i timmen.
  • Restiden mellan Stockholm och Göteborg minskar till cirka två timmar.
  • Kostnaderna beräknas hamna på cirka 170 miljarder kronor.
  • Den första sträckan som planeras är Järna-Linköping (Ostlänken).
  • Om alla planer går i lås ska det bygget ske 2017-2028.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.