Skolinspektionen kritiserar friskolan Dar Al Uloum

Uppdaterad
Publicerad

Skolinspektionen kritiserar i ett beslut Dar Al Uloum-skolan i Linköping på flera punkter.

Dar Al Uloum besöktes av Skolinspektionen den 26 april och den 16 november 2012 samt den 7 januari 2013. Skolan har en språklig-etnisk profil vill bland annat bevara det arabiska och islamiska kulturarvet

Dar Al Uloum följer läroplanen för grundskolan och de nationellt fastställda kursplanerna för grundskolan. Eleverna läser frivilligt arabiska, religion, kultur och islamisk profil. Vid tiden för skolbesöket hade skolan 64 elever.

Skolinspektionen konstaterar att av skolans redovisning framgår att flertalet elever i Dar Al Uloum skolan når målen för utbildningen.

Men alla elever når inte detta mål och ytterligare insatser behövs för att åtgärda detta.

Det saknas också sammanställningar som kan visa i vilken omfattning resultaten skiljer sig mellan könen och mellan de elever som har ett annat språk.

Skolinspektionen förelägger Stiftelsen Dar Al Uloum att avhjälpa bland annat följande brister:

  • Se till att åtgärdsprogram utarbetas i enlighet med författningens krav. Det vill säga särskilt elevstöd där det behövs.
  • Säkerställa att lärarna får tillräckligt stöd för att kunna sätta likvärdiga betyg.
  • Säkerställa att innehållet i de individuella utvecklingsplanerna är utformade så att de motsvarar författningarnas krav.
  • Säkerställa att det bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete för att förbättra skolans resultat.
  • Huvudmannen måste redovisa att skolan har ekonomiska förutsättningar att bedriva skolverksamhet av god kvalitet i enlighet med författningarnas krav.
  • Det är inte tydligt i vilka fall rektor har överlåtit enskilda ledningsuppgifter eller beslutsbefogenheter.

Åtgärderna som rör skolans ekonomi ska redovisas för Skolinspektionen senast den 31 januari 2013 . De övriga punkterna ska reovisas senast 15 april 2013.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.