Det var en historisk satsning när regeringen fastslog den så kallade Nationella transportplanen på 522 miljarder till infrastrukturen i landet. Av de pengarna går 86 miljarder till järnvägsunderhåll. Men underlaget till satsningen är mycket bristfälligt, visar interna dokument från Trafikverket som SVT Östnytt tagit del av (se bifogade PDF:er längst ner i artikeln).
– Jag är jätteupprörd. Hur kan man ha så dålig ordning på sig, säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande för Resenärsforum och tidigare ledamot för Trafikutskottet i Riksdagen.
Felräkning upptäcktes
Redan 2010 uppkom det första felet. Trafikverkets egna experter insåg att tidigare uträkningar bland annat bara hade tagit med halva kontaktledningsnätet.
I de interna dokumenten skriver de att ”den största anledningen till skillnaderna beror på att det i dessa utredningar har använts en felaktig total kontaktledningsvolym. Den verkliga totalmängden kontaktledning är cirka 12.000 spårkilometer medan det i de nämnda utredningarna använts en volym på 6060 spårkilometer, dvs ungefär halva volymen”.
Den missen upptäcks 2013, alltså flera år senare. Under tiden som gått har den uppgiften redan hunnit användas som underlag för beräkningar som ligger till grund för den Nationella transportplanen.
Trots att felräkningarna uppdagats begärs inte mer pengar. Rapporterna som SVT nu tagit del av diarieförs fem veckor innan Trafikverkets förslag till den Nationella planen presenteras.
Men uppgifterna om hur mycket pengar som behövs för att underhålla järnvägen fortsätter alltså att vara i samma storlek som innan de hittade felen.
”Trafikverkets ledning måste avgå”
Det handlar inte bara om kontaktledningarna. Ett nästan lika dyrt misstag konstateras när det gäller spår och spårväxlar. Tidigare beräkningar som gäller livslängd har visat sig vara felaktiga och totalt menar utredarna att det nu behövs 8 miljarder mer än vad som avsatts.
Sammantaget gör detta att det saknas 19,5 miljarder för underhåll av kontaktledningar, spår och spårväxlar i det underlag som den Nationella planen bygger på.
– Jag tycker hela Trafikverkets ledning måste avgå, ministern måste ta sitt ansvar och få koll på att Trafikverket sköter sig, säger Karin Svensson Smith (MP).
Pengarna är nödvändiga. Om de medel som finns idag ska räcka krävs orimligt långa livslängder på materialet.
– En spårväxel måste ha en medellivslängd på 550 år, konstaterar Trafikverkets utredare.
Fakta
Tipsa oss!
Vet du mer om järnvägen och underhållet? Skicka ett mejl till våra reportrar Oskar Jönsson eller Kjell Lundström. Det går bra att vara anonym.
FAKTA: Det här har hänt
16 november 2010
Trafikverket utreder med hjälp av konsultbolaget McKinsey underhåll och reinvestering av järnvägen.
11 mars 2011
Regeringen ger uppdrag åt Trafikverket att utreda järnvägens behov.
30 september 2011
Trafikverket lämnar delrapport till regeringen.
– Delrapporten ger oss underlag för vad som behöver göras, när det kan ske, vad det då kostar, rätt sak i rätt tid, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
27 april 2012
Trafikverket lämnar Kapacitetsutredningen till regeringen.
– Kapacitetsuppdraget utgör ett bra underlag inför höstens infrastrukturproposition, säger infrastrukturministern.
15 oktober 2012
Regeringen lämnar infrastrukturproposition till riksdagen. Den bygger på Kapacitetsutredningen.
18 december 2012
Riksdagen säger ja till regeringens infrastrukturproposition.
20 december 2012
Regeringen beslutar om direktiven och ger Trafikverket i uppdrag att planera transportsystemets framtid.
10 januari 2013
Trafikverkets egna experter upptäcker de första misstagen. Man konstaterar stora brister i beräkningarna för spår och spårväxlar.
7 maj 2013
Trafikverkets experter upptäcker fler misstag. Den här gången gäller det kontaktledningar och de konstaterar att halva kontaktledningsnätet i Sverige inte är medräknat.
14 juni 2013
Trafikverket presenterar sitt förslag till Nationell plan för transportsystemet 2014-2025. Här finns flera exempel hämtade ur Kapacitetsutredningen.
3 april 2014
Regeringen fastslår den Nationella transportplanen för 2014-2025, fortfarande med underlag från Kapacitetsutredningen.