– Vi kan inte bara vänta och se utan vi måste vidta åtgärder nu för att inte förlora förtroendet hos våra resenärer, säger Cristina Glad (FP), som är andre vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
SVT Nyheter Skåne har tidigare rapporterat att var femte Öresundståg från Danmark är försenat. Till det kommer förseningar på den skånska sidan, men för att öka punktligheten föreslår folkpartiet att tågen inte ska åka ända till Helsingör, utan vända i Köpenhamn
Det är bara en bråkdel av de svenska arbetspendlarna som åker längre än till Köpenham, och för dem finns numera andra alternativ, menar Cristina Glad.
– När endast tre procent av resenärerna utnyttjar möjligheten att ta sig till Helsingör med Öresundståg måste Region Skåne fråga sig om satsningen är värd vad den kostar, säger hon.
Men Region Skånes ledning med socialdemokraterna i spetsen är fortsatt skeptisk till att bryta upp tågsträckningen.
– Vi måste ha ett större tänk än så. Vi ser framför oss en förbindelse Helsingborg-Helsingör och då skapas en större integrerad arbetsmarknad. Så mitt besked är att vi vill ha kvar en sammanhållen tågförbindelse, säger regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S).
Folkpartiet däremot menar att punktliga tåg är en grundförutsättning för att få fler att vilja gränspendla.
– Vi ser en vikande trend i punktligheten och jag tror att man måste tänka om, säger Cristina Glad (FP).