Säkerhetstänkandet ser helt annorlunda ut . Sydnytt har jämfört de båda städerna.
37 procent av Malmöborna tar cykeln när de ska till jobbet, vilket är en hög siffra i en nationell jämförelse. Men i Köpenhamn är siffran 52 procent. Mer än varannan tar alltså cykeln till jobbet eller studierna.
Annan utformning
Där är också hela cykelkulturen annorlunda. Cykelbanorna har en helt annan utformning. De ligger i ett eget plan, höjdmässigt avgränsade från både bilister och fotgängare.
– Vi har dem nästan alltid separerade. Fotgängarna går på trottoaren, och cyklisterna kör antingen på cykelbanan eller på gatan. Vi vill undvika att skapa konflikter, säger Anne Eriksson, trafikingenjör på Köpenhamns kommun.
– Vi ser att det finns en risk med att göra som danskarna. Fallolyckorna för gående kan öka om det är en höjdskillnad mellan gång- och cykelbanan, och risken blir större att cyklisterna kör omkull, säger Christoffer Eriksson, trafikplanerare på Malmö stad.
Olyckorna minskar
Men det är inget större problem i Köpenhamn. Trots att cykelanvändandet hela tiden ökar så minskar olyckorna. Och här är man noga med att bygga cykelbanor på båda sidorna av gatorna, och göra dem enkelriktade.
– Det är förvirrande för bilisterna i korsningar om det kommer cyklister från båda hållen, säger Anne Eriksson.
I Malmö ligger ofta cykelbanorna en bit in från vägbanorna, men i Köpenhamn ligger de helt intill.
– Det är svårt för bilister att se dem i backspegeln om de är för långt bort. Det kan kännas otryggt för cyklisterna, men det är faktiskt en fördel för säkerheten, säger Anne Eriksson.
Många studiebesök
Köpenhamn är en av världens cykeltätaste städer och får ofta studiebesök av utländska politiker och tjänstemän, också från Malmö.
– Jag tror att de under en längre tid har planerat för cyklisterna. Man rev inte cykelbanorna när bilismen gjorde sitt intåg. Malmö hade en annan utveckling och tvingas nu bygga upp cyklismen igen. Vi hoppas att vi kan komma upp till Köpenhamns nivåer i framtiden, säger Christoffer Hedberg.