• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Höghastighetstågen ska köra mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Men hur sträckan mellan Jönköping och Malmö ska dras har inte varit helt självklart. Foto: SVT Design

90 sekunder om höghastighetstågen

Uppdaterad
Publicerad

Höghastighetstågen ska köra mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Men hur sträckan mellan Jönköping och Malmö ska dras har inte varit helt självklart.

Antingen kan tågen köra via Ljungby och Värnamo eller via Växjö. I dag tar det ungefär fyra och en halv timme att åka tåg mellan Malmö och Stockholm. Med höghastighetståg skulle det istället ta max två och en halv timme.

Mellan Göteborg och Stockholm tar det idag tre timmar, men skulle med höghastighetståg kunna ta två. Men så snabbt går det bara om tåget kör raka vägen, varje stopp tar ytterligare upp till sju minuter.

Höghastighetsbanan

Sträckan via Ljungby och Värnamo beräknas bli några minuter snabbare. Enligt Trafikverket kan en dragning över Växjö hamna på mellan 200–330 miljarder kronor – medan den via Ljungby och Värnamo beräknas bli något billigare, mellan 190-320 miljarder kronor.

Största infrastruktursatsningen på 150 år

Första februari avslöjas vilka kommuner som kommer få förhandla om en höghastighetsjärnväg och om stationer längs med den. Regeringen kommer sannolikt att ta beslut om höghastighetsbanan till hösten, om man då bestämmer sig för att sätta igång med byggandet planeras det vara klart år 2035. Trafikverket hoppas på att det ska stå klart redan år 2030.

Det sägs bli den största infrastruktursatsningen på 150 år. Det dyraste alternativet motsvarar 15 Öresundsbron eller 115 Friends arena.

Utöver en höghastighetsjärnväg är det tänkt att projektet också ska ge 100.000 nya bostäder. Det finns kritiker som är tveksamma till satsningen, för hur man räknat på samhälls- och ekonomiska effekter. Man undrar vilka tåg som ska få köra på järnvägen och om den kommer vara omodern när den står klar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet