• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Arkivbild/SVT

Dyrare med höghastighetsbana via Växjö

Uppdaterad
Publicerad

Billigare med dragning via Värnamo, visar ny rapport som Sverigeförhandlingen presenterar idag.

Sverigeförhandlingen har fått i uppdrag av regeringen att möjliggöra en snabb utbyggnad av höghastighetsjärnvägen som ska gå mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Idag presenterades delrapport två av denna utredning och i den har man tittat på hur järnvägen kan finansieras och hur de kommersiella förutsättningarna ser ut.

Dyrare via Växjö

När det gäller kostnaden för den nya höghastighetsjärnvägen har Trafikverket gjort en bedömning att det kommer att kosta runt 200–330 miljarder kronor om den dras via Växjö, respektive 190-320 miljarder kronor om järnvägen dras via Värnamo.

Höghastighetsbanan

I rapporten föreslår Sverigeförhandlingen att kostnaderna för höghastighetsjärnvägen bör finansieras av ”värden som uppstår tack vare den nya höghastighetsjärnvägen”.

– Framför allt handlar det om banavgifter och ökade fastighetsvärden som totalt kan finansiera cirka fem till tio procent av höghastighetsjärnvägen. För resterande kostnader bör lån övervägas för att minska den årliga belastningen på statens budget. Detta är rimligt eftersom höghastighetsjärnvägen ger nyttor långt in i framtiden”, säger HG Wessberg, Sverigeförhandlingens förhandlingsperson i ett pressmeddelande.

Extraskatt för fastighetsägare

Sverigeförhandlingens förslag innehåller en tillfällig så kallad infrastrukturskatt, som ska täcka närmare tio procent av den totala kostnaden för järnvägen. Det skulle kunna innebära en höjd skatt för fastigheter i närheten av järnvägens stationslägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet