Sverigeförhandlingen har fått i uppdrag av regeringen att möjliggöra en snabb utbyggnad av höghastighetsjärnvägen som ska gå mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Idag presenterades delrapport två av denna utredning och i den har man tittat på hur järnvägen kan finansieras och hur de kommersiella förutsättningarna ser ut.
Dyrare via Växjö
När det gäller kostnaden för den nya höghastighetsjärnvägen har Trafikverket gjort en bedömning att det kommer att kosta runt 200–330 miljarder kronor om den dras via Växjö, respektive 190-320 miljarder kronor om järnvägen dras via Värnamo.
I rapporten föreslår Sverigeförhandlingen att kostnaderna för höghastighetsjärnvägen bör finansieras av ”värden som uppstår tack vare den nya höghastighetsjärnvägen”.
– Framför allt handlar det om banavgifter och ökade fastighetsvärden som totalt kan finansiera cirka fem till tio procent av höghastighetsjärnvägen. För resterande kostnader bör lån övervägas för att minska den årliga belastningen på statens budget. Detta är rimligt eftersom höghastighetsjärnvägen ger nyttor långt in i framtiden”, säger HG Wessberg, Sverigeförhandlingens förhandlingsperson i ett pressmeddelande.
Extraskatt för fastighetsägare
Sverigeförhandlingens förslag innehåller en tillfällig så kallad infrastrukturskatt, som ska täcka närmare tio procent av den totala kostnaden för järnvägen. Det skulle kunna innebära en höjd skatt för fastigheter i närheten av järnvägens stationslägen.