När arbetsdagen är över i den ena verkstaden börjar Magnus Petersson och sonen Martin arbetet i den nästa. Där står muskelbilen, den som – om allt går vägen – till helgen kan göra Magnus till Smålands förste Europamästare i dragracing, i den klass som heter Pro Stock.
Ingen sport för fartkänsliga
Bilen är byggd av Jerry Haas i USA och har ungefär 1500 hästkrafter. Den gör noll till 100 på under sekunden och att Magnus Petersson verkligen kan tygla de kopiöst många hästkrafterna i sin Pontiac GTO visade han senast i Tierp, där han vann EM-deltävlingen på 402-metersrepan och knep biljetten till Pro Stock-finalen i engelska Santa Pod.
– Det är en obeskrivlig känsla, för allt går väldigt fort. Men när man väl sitter där känner man sig lugn, säger Magnus Petersson och ler.
Svår bana i England
Han har jobbat med motorer hela sitt vuxna liv och kört dragracing nästan lika länge. Första året i klassen Pro Stock placerade han sig som Europafemma och nu, andra säsongen, har det gått ännu bättre. Nu hoppas han på ett EM-guld, vilket skulle betyda mycket både ekonomiskt och sportsligt. Men konkurrensen är hård och Englandsbanan kan enligt Magnus Petersson vara lite svår.
– Det skulle vara jättestort om man lyckas ta hem ett EM-guld.
Det här är dragracing
Hastighetstävlingar för bilar, motorcyklar och racerbåtar, där det gäller att från stående start köra ¼ engelsk mil, 402,33 m, så snabbt som möjligt på asfalterade rakbanor. Denna form av motorsport uppstod i USA strax efter andra världskriget, och den första tävlingen i Sverige gick 1968 i Anderstorp.
Källa: Nationalencyklopedin