Debatten om att leksakskatalogerna enbart innehåller bilder av pojkar som leker med gevär och pistoler och flickor som pysslar om dockor har varit het de senaste åren. Nu har TopToy, som äger ToysRus och BR-leksaker förändrat sin katalog.
– Vi kan påverka mycket och jag tror att om vi gör det på rätt sätt så är vi med och bidrar till en god påverkan, säger Jan Nyberg, försäljningschef på Top-Toy i Sverige.
”Killar kan leka med dockor”
Smålandsnytt besökte en leksaksaffär i Växjö och träffade Ida Jennestrand, 11 år. Hon gillar den nya leksakskatalogen.
– Jag tycker att de nya bilderna är bra.
Varför det?
– Därför att även killar kan leka med dockor.
Anmälde till reklamombudsmannen
Rebecka Edh är lärare och hon har tänkt mycket på hur leksaksföretagen marknadsför produkter på olika sätt till flickor och pojkar.
– I och med att det har varit så mycket snack om det så blir man ju själv intresserad av att kolla, säger hon.
Debatten startade bland annat genom en anmälan till reklamombudsmannen som en sjätteklass i Växjö stod bakom. Klassen fick rätt.
– Vi ändrar oss undan för undan, och med hjälp av reklamombudsmannen har vi fått veta hur vi verkligen ska förändra, säger Jan Nyberg, från Top-Toy.
Förändrad katalog- men inte i butik
Trots att det alltså hänt en del i katalogen är det forfarande mycket som är sig likt ute i butikerna. Det är enbart flickor på utsidan av förpackningarna med skönhetsprodukter och dockor.
– Många av leksakerna kommer från stora leverantörer och vi har ju väldigt svårt att påverka hur kartongerna ska se ut, säger Jan Nyberg.