Ostlänken, den nya dubbelspåriga höghastighetsjärnvägen mellan Järna och Linköping, riskerar att bli ett projekt där skattepengar går till social dumpning.
Det skriver journalisten Peter Leander som, för tankesmedjan Arena idés räkning, undersökt den kommande upphandlingen. Bland annat riktar fackförbunden Byggnads och Seko skarp kritik mot hur Trafikverket tidigare skött infrastrukturbyggen.
Kritiken handlar bland annat om dålig arbetsmiljö, låg insyn och misstänkta fall om ekonomisk brottslighet.
Ser stora risker
”Sätter man inte ner foten nu riskerar hela projektet Ostlänken att upphandlas på samma sätt som de flesta av Trafikverkets större projekt gjorts det senaste decenniet”, skriver Leander och exemplifierar:
”En stor andel utländska huvudentreprenörer, underentreprenörer och bemanningsföretag med arbetskraft utstationerad från låglöneländer i östra Europa, en kraftigt begränsad fackliginsyn, misstänkt skattefusk, en beställare som saknar kontroll hela vägen ner i underentreprenörsleden och rädda arbetare som skickas hem när de klagar på dåliga arbetsförhållanden. Allt finansierat med skattepengar.”
Enligt Trafikverkets inköpsdirektör kommer inte sociala krav att finnas med i upphandlingen.
S lovar tydlighet
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) lovade politisk bättring när han i dag besökte Norrköping för att diskutera frågan tillsammans med bland annat fack och Trafikverket.
– Den nya regeringen har ett annat synsätt på offentliga upphandlingar och vi kommer ha en tydligare styrning av våra myndigheter, säger han till Södermanlands nyheter.