Det har blivit strid om bussresenärerna till Arlanda. I maj började den nya Arlanda-linjen Air Shuttle att konkurrera med de välkända Flygbussarna. Nu anklagar Air Shuttle Flygbussarna för att stjäla deras passagerare. Bussvärdar ska ha hindrat resenärer att kliva på Air Shuttle.
– Från och med förra veckan har de haft upp till 14 personer utanför och blockerat vår buss. Det finns ju regler, vi har hyrt den här gaten, så vi är hyresgäster här på Gate A. Vi står inte framför deras gate, säger Anette Schilde som är vd på Air Shuttle.
Flygbussarnas affärsområdeschef menar att värdarna finns på plats för att det är högsäsong. Han påpekar också att de står utanför huvudingången, där Air Shuttle har sin gate.
– Det funkar väldigt bra med värdarna från båda bolagen. Det har en bra dialog tillsammans. Men det är när Air Shuttles ledningen är på plats vid huvudingången som det blir hätsk stämning, säger Zakaria Abna-Aisa, affärsområdeschef på Flygbussarna.
Anette Schilde har varit i kontakt med Cityterminalen flera gånger för att få bort Flygbussarna från deras gate.
Bryter mot avtalet
– Vi har tagit upp det här med Cityterminalen och de säger att det inte är okej att Flygbussarna står utanför vår buss med värdar. De har försökt att få bort Flygbussarnas värdar, men de väljer att bryta mot avtalet, därför kan Cityterminalen inte påverka situationen, säger Anette Schilde på Air Shuttle.
SVT Stockholm har pratat med en fördetta anställd på Flygbussarna som vittnar om att man även tidigare använd hårdhänta metoder för att få bort konkurrenter. Han har begärt att får vara anonym, vi har valt att kalla honom Johan.
”Man plockade alla resenärer som stod och väntade”
– Cityterminalen öppnade klockan 03.00. Tio minuter i tre så gick Flygbussvärdar ut på utsidan. Man plockade alla resenärer som stod och väntade på att få komma in i Cityterminalen. När dörren öppnades så stod konkurrenten där inne. Då fanns det inga resenärer som kom in, för alla hade redan gått och satt sig på Flygbussarna, säger Johan till SVT Stockholm.
Flygbussarnas affärsområdeschef känner inte igen uppgifterna om att det skulle förekomma hårdhänta metoder mot konkurrenterna.
– Det är första gången jag hör det här uttalas faktiskt. Jag blir väldigt förvånad när jag hör det. Det är så jag kan kommentera det, säger Zakaria Abna-Aisa.
Johan fortsätter att berätta om hans tid som anställd på Flygbussarna.
Krigskassa på 13 miljoner
– Flygbussarna fick konkurrens 2009 på Skavstatrafiken. Då fick vi en krigskassa på 13 miljoner, allt för att slå ut konkurrenten. Målen var att slå ut dem på tre månader. Vi skulle göra vad som helst. Det skyddes inga medel, berättar Johan.
Air Shuttle tänker inte vika sig för Flygbussarna.
– Från mitt eget perspektiv så kommer vi inte ge upp. Vi kommer bli kvar, säger Anette Schilde.
Cityterminalen har inte gått att nå för en kommentar.