Polisernas nya färdmedel – en cykel

Uppdaterad
Publicerad

För bara några månader sedan fick Stockholm sina första cykelpoliser. I dag finns det sjutton cykelpoliser i Stockholms stad, men fler kommer det att bli inom det närmaste året.

Poliser som färdas med cykel kommer att bli en allt vanligare syn för stockholmarna. Nu görs en satsning på cykelpoliser och förhoppningarna är att det kommer finnas femtio cykelpoliser inom ett år.

Intiativtagarna till cykelpolisverksamheten är Fredrik Hellgren och Krister Drakeklint som själva är cykelintresserade och som såg fördelarna med att arbeta polisiärt med cykeln.

– Vi har sett ökningen i Stockholm, framförallt vad gäller cykelpendlingen och har sett problemen som kommer med det. Det är många som inte sköter sig både regelmässigt och hur man uppför sig i cykelfältet, säger Fredrik Hellgren.

– Vi kände att vi hade mer att säga till om vi själva cyklade än om man sitter i en radiobil och påpekar att folk cyklar fel. Nu vill vi vara i samma forum som cyklisterna, säger Krister Drakeklint.

Uppskattade på stan

Att tillgängligheten ökar märks. Ute på stan stannar både fotgängare och cyklister för att prata med Fredrik och Krister, och de cyklande poliserna verkar uppskattas av allmänheten.

– När poliserna cyklar så rör de sig på ett sätt som är mer nära oss fotgängare och vi som bor i staden. När de sitter i bilar är de bakom plåt och glas, man kommer närmare ”flesh and blood” om man cyklar, säger Wilhelm Vintilescu som bor i centrala Stockholm.

– Det är bra, säger Malin Tappert Thurdin som ofta cyklar till vardags. Jag tycker många cyklar alldeles för fort. Jag brukar cykla med barn bland annat och vissa verkar köra väldigt hänsynslöst. Det är ju en fara för både trafikanter och gångare och sig själva, så jag tycker det är bra att det blir lite uppstyrt.

Fredrik och Krister gick för ett par år sedan en poliscykelutbildning i Holland där de bland annat fick lära sig att cykla i trappor och gränder, och hur man använder cykeln som skydd vid överfall. Utbildningen blev ett startskott för cykelpoliser i Sverige.

9 av tio cyklar mot rött

Under en arbetsdag kan cykelpoliserna dela ut runt tjugo böter till cyklister och enligt deras egen undersökning cyklar nio av tio mot rött ljus. Men även personer som cyklar mot enkelriktat eller på trottoarer bötfälls. Till sin hjälp har poliserna en kamera då de bevakar rödljus.

– Många gånger förnekar folk att de trätt över rött ljus, men får de själva se på film att de har gjort det brukar man medge och skriver på boten, säger Krister.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.